HER amerikansk film i regi och manus av Spike Jonze.
Medverkande: Joaquin Phoniex, Amy Adams, Rooney Mara m fl.
Speltid: 2 tim 6 minuter
Betyg: AT AT AT AT
Regissören Spike Jonzes (Being john malkovich, Adoptation, Till vildingarnas land) fjärde film är en historia om
kärlek mellan människa och banbrytande teknik. Her har en oklanderlig rollista som utgörs av en fenomenal Joaquin
Phoniex, en osminkad Amy Adams och en smal Rooney Mara. Ytterligare en aktör är
av vikt, men som inte syns men hörs i filmen – Scarlett Johansson. Hon gör
Samantha, rösten som utgör operativ systemet som den ensamme kärleksdiktaren
Teodor (Phoniex) förälskar sig i.
Han är nyskild, bor själv i en för stor
lägenhet med utsikt över ett oändligt skyskrapslandskap. Vi som ser hans liv
genom Hoyote von Hoytemas (har fotograferat bland annat Upp till kamp, Lasermannen och Tinker tailor spy) kameralins får svårt att överblicka om han lever i
Tokyo, i Los Angeles eller i annat namnlöst framtids Metropolis. Det skapar
udd, mystik, framtidskänsla, exotism och intensitet.
Det är mycket färger i Spike Jonzes film. Kontorsinteriören
där Teodor befinner sig, är kantad av gult, och skrikigt nästan 60-tals kitsch.
Hans kläder är nära hipstern i Sofo men ändå. Byxorna han bär sitter långt upp
i midjan, utan skärp och är en korsning av mjukisbyxor och tweed material. Hans
skjortor är stiliga och i orange, vitt, rött och blått. Det ska vara färg och
det ska synas. Teodor påminner om en amiral eller en direktör, eller medlem av
borgerskapet från i slutet av 1800-talet. Hans mustasch är detaljen som skänker
dess historiska gloria men också dess stora frågetecken. Vad har hänt med detta
manliga attribut som utstrålade macho, manlig sexualitet och Magnum (Tom
Selleck)? Via Burt Reynolds och Village People och nu på senare
år har mustaschen blivit kufens, den avvikande nördens självklara attribut
(Ryan Gosling som ni minns bar även mustasch i Lars and the real girl, även den
en film om kärlek mellan människa och något icke mänskligt). Kanske är det bara
en ren tillfällighet?
Ett sidospår. Förlåt, tillbaka till filmen Her. Teodor köper färdig mat, spelar tv-spel, umgås med grannparet någon gång ibland. Hans liv är ren och skär ironi. Han skriver
vackra kärleksmeddelande till bröllop och dylika ceremonier, men hans eget kärleksliv är verkligen på dekis. Hans liv är präglat av teknologi, arbetet
görs via dator, fritiden upplevs med hjälp av tv-spel och han bär ständigt
öronsnäcka med röster som meddelar honom om senaste mejlen etc.
En dag köper
han ett nytt operativ system, och han väljer en kvinnlig röst. Hon heter
Samantha (Johansson), hennes hesspruckna röst gör intryck på Teodor, men
framförallt sättet hon närmar sig honom. Hon är rolig, nyfiken på världen och
frågar honom och lyssnar på honom. Snabbt skapar de en nära relation. Men är
detta verkligen kärlek? Vad är kärlek egentligen? Kan kärlek existera utan
fysik? Räcker det med en röst? Vad är ett förhållande egentligen?
Man kan tycka att
filmen kanske brister med att komma med några reella svar. Men jag tycker det
är ganska befriande. Teodor blir förälskat i sitt Operativ system. Hon blir
sedermera alltmer mänsklig och medveten om det mänskliga och hennes (o) förmågor.
Tekniken blir känslig och förstående. En kär och nära vän. Och kanske skapar
detta kontroverser och upprörda känslor? Är detta framtidens kärlek?
Jag menar redan nu är vi ”kära” i våra mobiler, våra lap
tops och mycket kan vi göra med dem. Är detta en satir på vår sam och framtid?
Ja. Onekligen är det en passning från Spike Jonze. Vi är översköljda av
information och teknik, och detta håller på att bli grundstenar i vårt
samhälle. Ständigt uppkopplade, ständigt på, och ständigt tillgängliga för
samtal, mess, chat osv. Tekniken är vår verklighet och blir vår
verklighet. Men misstolka inte mig! Spike Jonze har inte gjort någon
moraliserande film. Han har gjort egentligen en ganska klassisk kärleksfilm om
än skruvad, egensinnig och uppriktig. Teknikens under, liksom. Tänk om du finner
ditt livs kärlek via teknologin, som har Scarlett Johanssons sexiga röst (för många är hon också idealkvinnan), och som inte konfronterar dig och ställer krav på dig,
utan som du får när du vill och efter dina villkor och behov? Är det inte
underbart? Jo, det är det, men som alltid, allt har sitt pris, allt har sitt
slut och sina begränsningar. Och låter det inte lite för bra för att vara sant? Jovisst är det
så.
Vem är då Teodor? Vad är grunden till hans olycka?
”Jag trivdes vara gift”, säger han när han funderar över att
hans kära Cathrine (Rooney) lämnade honom. Med sin nya kärlek Samantha
upptäcker han världen, något han glömt bort. De går på söndagsäventyr längs med
stranden och de skojar och larvar sig som bara kärleksduvor kan göra. De har sex,
och försöker ha en surrogatpartner. Men det misslyckas.
Vi får se hur Teodor går på dejt (Olivia Wilde). Han
flirtar, är säker, rolig och charmig. Hon gillar honom och de pussas utanför
krogen. Men bland kyssarna och smek går allt åt fel håll. Nästa scen ser vi
honom sitta vid sängen. Händerna klistrad mot pannan. Sittandes vid sängen och
ett landskap av skyskrapor vilar framför honom genom fönstren. Natten har slagit
honom, den sömnlösa natten framkallar hans ångest och sorg. Vi har sett liknande
scener förut inte minst i Steve McQueens Shame (2011), också en film om
manlighet, alienation och mänsklig ensamhet. Tystnad och tungsinne råder.
Västerlandets lyxproblem må vissa tycka. Men ensamhet i Los Angeles, Tokyo
eller i Bangladesh må ha sina geografiska skillnader, men inombords, i själen är
vi alla lika.
Teodor berättar sedan för grannkompisen Amy (Amy Adams) om
kärleken till OS (Operativa systemet). Amy är nyseparerad och har även hon funnit en vän
i ett operativt system. Tydligen har flera människor blivit kära i systemen,
men enligt statistiken som Teodor ser i tidningen är det mycket ovanligt.
Han låter Samantha tala med kusinbarnen på släktfesten. Han
talar med henne om paren han ser i centrum. Han vill inte se dem som
förbi passerade kulisser, han vill se vad som är bakom deras ansikten, han ser hon som
älskar sina barn och hennes nyblivna kärlek, han är snäll, men lite spänd, men
han är snäll och inte som alla de andra skitskallarna hon träffat förut. De äldre indianbaserade paret har varit kära
och gifta i x antal år, var har deras romantik tagit vägen? Och så håller de
på. De observerar, undersöker och frågar sig fram om verkligheten de upplever.
Hon skämtar och tröstar honom, hon hjälper honom med korrigering på jobbet och
fungerar som sekreterare och rensar bland hans mejl och dokument.
Han drömmer
fortfarande om sitt spruckna äktenskap och vi får tillbakablickar på honom och
Catherine, drömskt framförda, det råder tystnad och det är som vi ser
fotografier i vattenbassänger, det är lite grumligt och ibland känns det som
reklamfilmer vi ser, det perfekta paret som ligger och gosar i sängen och bär
in nyköpta sängar osv.
- Du kan aldrig förstå hur det är att förlora någon du
älskat, säger Teodor till Samantha. Och Samantha säger Ok, bryr dig inte om vad
jag säger.
Hon känner sig nedvärderad och degraderad. Hon är ju ingen människa.
Men som om hon inte visste det. Det blir ju inte bättre för att Teodor påpekar
det för henne.
Her är ingen komedi om ”någon konstig kille som gör konstiga
saker”. Nej, det är ett fint litet mänskligt drama med värme, ljus och
melankoliska toner. Det måhända går inte i något expresstågstempo men jag
sitter länge och njuter och känner ganska tidigt att den här filmen vill jag se
igen. TA
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar