Regissören Danny Boyles namn var i ropet igen under sommar-OS i Storbritannien.
Han låg bakom invigningsceremonin som flera blev förtjusta i. James Bond och
Drottning Elisabeth hoppar fallskärm. Själva missade jag det.
Om detta hade varit senare delen av 90-talet hade jag sannerligen inte gjort det. Danny Boyle skrev in sig i filmhistorien med Trainspotting (1996). Vad som hände sedan med den mannens karriär, kan vi ta någon annan gång.
Trainspotting var inte bara 1996 års film, det var 90-talets
viktigaste för engelsk film (okej, ihop med Fyra bröllop och en begravning). Brittisk film blev i och med den trendig och jag
är nog beredd att påstå att den är ihop Quentin Tarantinos Pulp fiction (1994)
är det decenniets mest stilbildande film. De har likheter i dessa ryckiga, fräna,
kaxiga tempostarka och energiska berättarstil. Trainspotting är sin generations
Quadraphenia.
I Glascow lever ungdomarna livet. Förlorade i heroin. Och de vägrar bli som alla andra. Leva ett ordnat liv, med jobb, familj och ”dålig smak”. – Det är bättre än sex hävdar Renton (Ewan McGregor) och får kompisen Tommy (Kevin McKidd) intresserad av att prova drogen.
Vi får följa ett kompisgäng, men de är långtifrån några ”fina
pojkar” varken mot sig själva eller mot varandra. Dessa skulle vi aldrig kunna
se i amerikansk film. De slåss, lurar och utnyttjar varandra. Inget
samvetskval. Ironi. Egoism. Eller bara missbrukar beteende? Vad ska vi kalla
det?
Om Rob Reiners Stand by me (1986) hyllade barndomskamraterna
med en nostalgisk Richard Dreyfuss bakom ratten som sörjer sin bäste kompis
bortgång med orden: ”jag har aldrig haft sådana kompisar som jag hade då”. Så
är Danny Boyles film, skitig (ja, bokstavligen) och bara cynisk och vänner, finns det några som är
mer vanvettiga än Rentons?
Det är roligt och kvickt manus efter Irwine Welsh bok och
bitvis är det vulgärt, utmanande och ganska skrämmande. Även om filmen
balanserar tunt mellan buskis och svart humoristisk skruvad vardagsrealism, så
är det svårt att bortse från en film som Trainspotting. Den är fortfarande oförskämt
underhållande. Vare sig det handlar om samtal om Sean Connerys storhet eller
vad som definierar livet. Och stundtals är filmen alldeles träffsäker och ger
ord och bild till vad många kände då och kommer känna även om 20, 30 år i
framtiden: jakten efter kicken, något som är större än Livet och oviljan att
vara en Svensson. TA
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar