Sidor

onsdag 24 januari 2018

IN A RICH MAN'S WORLD...

ALL THE MONEY IN THE WORLD
Amerikanskt thrillerdrama från 2017
I regi av Ridley Scott och med Mark Wahlberg, Michelle Williams,
Christopher Plummer, Romain Duris, Timothy Hutton, Charlie Plummer.
2 tim 12 min, Från 15 år
Sverigepremiär 26 januari.
SA SA SA SA (4 av 5)



Ridley Scott tuffar på i sitt vanliga höga tempo. Trots sin respektabla ålder (80 bast) så levererar mannen en film om året och lägstanivån är hög, man kan säga mycket om Scott men han kan hantverket och ingen kan ta ifrån honom de stilbildande klassikerna Alien och Blade Runner.
Men inför slutproduktionen av senaste filmen All the money in the world så hackade det slimmade maskineriet något när Kevin Spacey blev en av många män som föll offer för #metoo-revolutionen och helt sonika klipptes bort ur filmen och ersattes av Christopher Plummer.

Men trots att detta skedde bara några månader innan filmen skulle ha premiär i december förra året så hann man spela in alla nya scener med Plummer och ersätta dessa med de som Spacey gjort. Det var en signal utåt lika mycket som det handlade om big business, oavsett strul så måste the show go on, det är så mycket pengar det handlar om så inget får sätta käppar i hjulet för att kunna få upp en storfilm i tid.


Men hur som helst så är det slutprodukten som ska bedömas och det måste konstateras att Scott, kanske pga strulet med Spacey och stressen att bli klar i tid, gjort sin bästa och vassaste film på mycket länge. Visst, jag gillade The Martian (2015) och även de två senaste Alien-filmerna som Scott gjorde - Prometheus (2012) och Alien: Covenant (2017), men i ärlighetens namn så har Scott inte gjort något riktigt bra, något som bränt till efter de senaste topparna, Gladiator (2000) och Black Hawk Down (2001) men med detta verklighetsbaserade drama om kidnappningen av J. Paul Gettys son i Rom 1973, så tycker jag Scott känns mer genuin och intresserad än på länge. Storyn och karaktärerna i kombination med en oerhörd känsla för det visuella, som ibland når rent poetiska höjder, och att lyckas med konststycket att föra samman själva hantverket med det konstnärliga, gör regissören Scott i sin bästa stunder till en regissör, utan att vara en visionär, som skapar filmer, världar, man sällan glömmer och som bränner sig kvar i sinnet (Alien, Blade Runner, Gladiator).
Till skillnad från hans bror Tony Scott, som tragisk gick bort för ett par år sedan och som verkligen var en slags stabil och pålitlig fast-food-regissör, också med sinne för det visuella, så kan/ kunde (?) Ridley Scott göra något extra bortom det rent underhållande och glättiga.


All the Money in the World är ingen film i samma klass som de ovan nämnda, men här finns en nerv och en känsla av passion som jag saknat hos Scott på ett tag.

Biljardären och oljemagnaten Jean Paul Getty var på 60- & 70-talet den rikaste mannen på planeten och hans sonson, John Paul Getty III, 16 år, blev kidnappad i Rom 1973. Men trots att han är den rike mannens favoritbarnbarn så är inte det tillräckligt för att Getty ska vara villig att betala lösensumman på 17 miljoner dollar. Så girig och eländig är han. Mamman till den kidnappade sonen (Michelle Williams,) agerar tillsammans med biljardärens livvakt (Wahlberg) i en kamp för att lyckas få tillbaka pojken som hamnat i kläm mellan kidnappare som inte vill skada honom men ser chansen till storkovan och en biljardär som inte vill släppa ifrån sig några pengar, trots att det handlar om hans favoritbarnbarn.
Det blir en kamp mot klockan och mot nervösa kidnappare och en mäktig man som håller pengar och stolthet framför sitt eget blod.


När All the Money in the World är som bäst är den nästan gåshudsframkallande bra, det är ruggigt snyggt hela tiden, men inte på bekostnad av storyn eller karaktärerna (ibland framstår dock de italienska kidnapparna som lite väl endimensionella...) och det känns realistiskt och trovärdigt och Scott tar tid på sig att berätta historien. Det är spännande och engagerande med mycket starkt spel av framförallt Plummer och Williams, men även Wahlberg och ett litet utropstecken för unge Charlie Plummer, som trots efternamnet inte har något släktskap med Christopher.


All the Money in the World är Ridley Scotts bästa film i mannaminne och förutom att den är en rafflande och intressant story så finns här också en moralitet som utan att den skriver en på näsan blir väldigt stark och ger filmen en djupare och mänskligare dimension.

All the Money... är både en mycket underhållande, snygg och spännande film och ett tidsdokument om en svunnen, annorlunda fungerande värld men som i mångt och mycket ändå inte har förändrats så speciellt mycket.

Göran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar