Sidor

måndag 28 mars 2011

Scener ur MTV:s (min) barndom

VARNING! Känsliga läsare för nostalgi bör läsa något annat nu!

Det var en gång en tv-kanal. Innehållet kretsade mest kring musikvideos.

Kanalen spred sig till radhusens och barndomens Sollentuna, i slutet av 80-talet.



När 11-åringarna hade plåstrat om såren från skateboardrampernas onda kanter, tittade dem på den nya tv-kanalen MTV. Filmprogrammet The Big Picture (med excentrikern Ray Cookes) blev snabbt en favorit. Här fanns en vinjett där det vimlade med olika filmscener.

En scen gick aldrig att placera. Det var stressig kontorsmiljö. Någon drog ut en arkivlåda mitt framför en kvinna på språng. Hon lyckas med nöd och näppe ducka, och undkomma skador i ansiktet.

Nu, drygt 20 år ser jag scenen igen, i dess rätta kontext, i James L Brooks film Broadcast news (1987).

Den mycket bestämda TV-nyhetsproducenten Jane Craig (Holly Hunter) beslutar att redigera ett nyhetsinslag, med endast en minut kvar till skarpt läge. Videobandet fixas på några sekunder. Det blir nu kollegan Blair Littons (Joan Cusack) uppdrag att överlämna kassetten till inspelningsstudion, två avdelningar bort. Hon har bara 20 sekunder på sig. Hon springer för sitt liv. Arkivlådan är bara ett av flera hinder hon måste övervinna på vägen.

Idag sköts väl detta digitalt, och är bara en tangentknapp ifrån. Men det gör inte Broadcast news mindre aktuell. Många i mediebranschen känner nog igen sig i filmen: tempot, pressen inför deadline och arbete dygnet runt. Källskydd. Nyhetsvärderingar. Konflikten mellan etik, ideal och profit. Självgoda kollegor. Den ständiga jakten på bekräftelse. Den tuffa fasaden utåt, nedskärningar, personalhierarki och arbetet placerat högt upp på piedestal. Det sociala och privata livet är en fullkomlig oreda.


VI får följa tre journalister med helt skilda förutsättningar. Den företagsamme, klurige nyhetsproducenten och tävlingsmänniskan Jane Craig som tar sig fram i en traditionellt manlig värld. Smått bitter över journalistikens utveckling, från något viktigt till bara fördumning. Hennes kollega, Aaron Altman (Albert Brooks, fantastisk!) är en rapp och intelligent reporter på fältet. Hans journalistiska gärningar drivs av revanschlusta mot mobbarna på skolgården. Altman delar tomheten och ensamheten med Craig, när lamporna släcks på arbetsplatsen. Det är inte för inte som de ringer varandra under nätterna, för att ha någon att prata med. Men saker och ting ändras efter att ex sportreportern Tom Grunick (William Hurt) anländer till redaktionen. Han blir vikarierande nyhetsankare. Han står för Altman och Craigs motsats. Grunick är snygg och vrider och vänder gärna på Sanningen. Journalistik måste man kunna sälja, menar Grunick.



En omedelbar attraktion mellan honom och Craig finns från Dag 1. Brukar någon vinna sådant här? frågar sig en olycklig Aaron Altman. Som om inte konkurrensen räckte med Tom Grunick om jobb. Det ska även rivaliseras duktigt om kärleken.

Regissören, manusförfattaren och producenten James L Brooks (producent till serien The Simpsons)  följde upp succén Ömhetsbevis (1983) med Broadcast News. Den blev liksom föregångaren rosad och prisnominerad. Men fick se sig slagen av Mångalen på Oscars-galan. Broadcast News är en smart, varm, romantisk, sexig, rolig och intelligent film. I en intervju med The Atlantic (http://www.theatlantic.com/culture/archive/2011/02/james-l-brooks-on-journalism-the-oscars-and-broadcast-news/71744/2)
från februari i år, berättar regissören Brooks att han under 80-talet blev besatt kring problematiken med karriär och romantik. Hur ska människor som jobbar 18 timmar per dygn kunna bli förälskade? Idén till filmen fick han från en kvinnlig politisk reporter i Vita Huset. Under en period dejtade hon två män.

Slutligen, Broadcast News skulle kunna vara journalisters motsvarighet till Wall street, Top Gun eller säg Scarface. Men till skillnad mot dem filmerna, känns inte Broadcast News , daterad, och klarar sig ypperligt  utan onda karaktärer, biljakter och (lyckade) sexscener.TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar