Sidor

torsdag 28 november 2013

Renässansen



I Actors studio 8:e avsnitt gästas serien av Josh Brolin (visades 8/11 i Kunskapskanalen).  Han är ödmjuk, avslappnad och till min stora överraskning genuint intresserad av poesi. Hans barndom präglades av livet i södra Kalifornien på en ranch med en excentrisk moder som var intresserad av djur och natur. Ett liv avskilt från fadern, James Brolins skådespelarkarriär.

Efter föräldrarnas skilsmässa, händer allt ganska snabbt. När han är 16  avlider hans mor i en bilolycka. Han läser drama i skolan och upptäckter glädjen att få andra att skratta. En ny värld öppnar sig för Brolin. Han hittar på ett cv och skickar in för rollen i Spielbergproducerade The Gonnies (1985). Det osannolika inträffar. Han får rollen som Michaels (Sean Astin) skrotlyftande storebror, Brand  och får på så sätt in ett fot i Drömfabriken. Brolin skämtar lite när programvärden James Lipton kallar filmen för "en kultfilm" och publiken jublar: "Storstadshamn eller The Gonnies" säger Brolin och ler lite försiktigt....


Om The Gonnies blev en kultfilm så blev filmen han gjorde efter, Thrashin´ (1986) ännu mer kultförklarad , särskilt i skateboardkretsar och för sena 70 och tidiga 80-talister. Men han säger bara i programmet att han tycker han gjorde "en kass insats" i den filmen. Punkt.


Desto mer pratsam är han om tv-serien Ponnyexpressen (1989-1992). Serien lärde honom att skådespela och agera avslappnat. Han träffade där sin "mentor" skådespelaren Anthony Zerbe. De fann varandra genom gemensamt intresse för poesi, t e x Dylan Thomas. Zerbe inspirerar honom till teater och pjäser och han kommer i kontakt med legendariska skådespeleriläraren Stella Adler (har en klassisk skola i Los Angeles, där många stjärnor fått sin utbildning)


Inget nämns om tv-serien Brottplats Los Angeles (1987-88). Det är samtal kring Robert Rodriguez Grindhouse ("en film för filmnördar") och hur han gör en provfilmning efter uppmuntran av Quentin Tarnatino och Rodriguez som senare kommer till bröderna Cohen, detta ger honom rollen för filmen No country for old men (2007). Brolin skadar sig allvarligt i en motorcykelolycka strax innan filminspelningen. Men ödet kom till mig säger han, då Cohens  upptäckte i manus att Brolins karaktär Llewlyn Moss blir skjuten i axeln.

Det kändes som Josh Brolin försvann under 90-talet, det som fanns kvar vara minnena från Gonnies, Trashin´ och Ponnyexpressen.  Men i själva verket fortsatte han att göra film. Men i mindre produktioner. Under 00-talet  får han en viss nytändning, handlar det om egen förmåga eller väljer omvärlden väljer att värderar honom annorlunda?  Väldigt produktivt decennium och Brolin är med i överallt. Hur kommer det sig? Hur mycket har hans förhållande med Diane Lane påverkat hans fart på karriären? Hur mycket handlar karriären och come-back om tillfälligheter och ren tur?

Man får en sympatisk bild av Josh Brolin, han säger sig älska repetitioner, om inte aktör så hade han gärna velat vara jurist, värderar Denzel Washington högt, ogillar att se lidande barn, gillar att höra hur ljus tänds. Och han kallar Oliver Stone för "Ollie". Bara en sån sak. TA 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar