Sidor

onsdag 3 augusti 2016


I P1s filosofiska rummet (31/8) kom filmen Pretty Woman (1990) upp i samtalet kring kärlek.http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=793

 Vad är det som gör att vi gillar Pretty woman så mycket? frågade programledaren Peter Sandberg. Hans panel (litteraturvetaren Anders Johansson,  författaren Pernilla Glaser och psykologen Jenny Jägerfeldt) började genast dryfta tankar kring filmens attraktionskraft.

Filmen betonar Vår förhoppning på den magiska kraften. Det är kanske den främsta orsaken till filmens popularitet, menar Pernilla Glaser.

Hon fortsätter: "Vi önskar att kärleken skulle vara en transformande kraft och det är fullt ut gestaltat i den här filmen. Båda karakterna i filmen blir helt förvandlade på ett genomgripande sätt, och det griper tag i oss".

Anders Johansson håller till viss del med om den magiska kraften, men är osäker huruvida karaktärerna förändras. Händer det verkligen så mycket i filmen? frågar han sig.

Han ser mest filmen beskriva en slags ekonomisk transaktion från början till slut. Vivian (Julia Roberts) och Edward (Richard Gere) ser ju till en början ut som varandras motsatser. Men det visar sig att dem är likadana, dem säger vid något tillfälle "i never joked about Money, neither do i". De har samma ekonomiska syn, säger Johansson.

Det är därför den är så populär, svarar Pernilla Glaser. Skulle filmen vända upp och ner på alla begrepp, så skulle vi alienera oss helt ifrån filmens historia, menar Glaser.

"Men nu är det fortfarande den vita mannen som har alla pengar, det kan vi känna oss lugna med, det är en igenkännbar struktur, han blir ändå förändrad, han tar av sig skorna, går barfota i någon rabatt och är i kontakt med andra saker, det är en överenskommelse  som vi tål", säger Glaser.

Det är en slags Askungen saga,  en slags My fair lady säger programledaren Peter Sandberg. Filmen reproducerar också något som vi sett i så många år, kvinnor förflyttar sig kulturellt och socialt genom och gifta sig med någon som har den tillgången, säger Jenni Jägerfeld.

Hon fortsätter: De kulturella och sociala barriärerna blir också hinder men också de som föder begäret och den passionerade kärleken i filmen.
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar