Det är väldigt svårt att inte gilla Kathryn Bigelows andra spelfilm, Natten har sitt pris eller Near dark (1987) om man föredrar originaltiteln. Här flirtas det ogenerat med flera populära genres: western, skräck, rysare, b-action och
thriller. Men liksom i regissörens andra filmer , tar hon alltid historierna på fullaste allvar. Här finns inte ett uns av vare sig ironi eller flams. Intrigen är tämligen enkel. Den uttråkade bondpojken Caleb (Adrian Pasdar) i Texas faller för "fel flicka". Mystiska Mae (Jenny Wright) är inte bara himmelsk vacker, hon är också medlem i ett gäng som kommer hota hans egen familj....
Mae och de andra i hennes gäng lever som vampyrer. De klarar inte av dagen eller dagsljus, det hotar deras existens. De lever för natten och deras näring tar de genom andra människors liv. Caleb älskar Mae men måste välja Henne eller sin egen familjs säkerhet…
Det finns en svår-definierad stämning, en grace och en skönhet och nyckfullhet som sprider sig och lägger sig över film och hänför åtminstone mig. Ser en alldeles vacker kärlekshistoria (påminner lite om Jason Patric och Jami Gertz i Lost boys) med gotiska och poetiska undertoner. Man leker lite med Skönheten och Odjuret och vrider och vänder på dess klichéer och förväntningar. Tangerine Dreams musik skall heller inte negligeras. Natten har sitt pris är minst sagt fascinerande och får mig nästan i hypnotiskt tillstånd. Får tunnelseende. Ser bara , lever bara och vill bara vistas i Bigelows våldsamma och brutala värld: där dör du en gång , men du jagas, utsätts för hemskheter och du ser hur ditt liv trasas sönder och samman. Hur stoppar man nedgången?
Let the sunshine in - Du släpper in ljuset!
![]() |
Lance Henriksen diskuterar Natten med Kathryn Bigelow |
Det övernaturliga inslagen är nedtonade och man slipper
daterade effekter och sminkning. Man känner igen Bigelows filmberättande inte
minst i de råa och brutala actionscenerna. Tänker på filmen hon gjorde senare
Point break (1991). Liksom i den filmen och här handlar det om hur en
outsider tar sig in i en farlig gemenskap och vacklar i sin identitet. Vem är
jag nu? Vilka tillhör jag? och till slut Vem väljer jag vara?
Caleb i Near dark och FBI-agenten Utah i Point break delar också erfarenheten av ytterst
komplicerad kärlek. Konflikten trappas ju upp i historien när de försöker
”rädda dem de älskar”.
Bra skådisar som alltid i Bigelows filmer: här blir jag främst imponerad av Adrian Pasdar (Top Gun) som spelar Caleb med en vardaglig
anti-hjälte attityd med cowboy-attribut.
Jenny Wright (Young Guns 2) spelar Mae och hon är, eh, jag förstår Caleb att han faller för henne. Det är svårt , nästintill omöjligt att ta bort blicken från henne, när du väl sett henne första gången.
Jeanette Goldstein, Bill Paxton, Lance Henriksen och Jamie Legros utmärker sig i färgstarka biroller. TA
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar