Kvinnlig vänskap är en genre som inte är
självklar. Filmbolagen glömmer bort det stora publikintresset som finns. Det
har varit glest mellan filmerna, skriver Wanda Bendjelloul i DN (12 juni 2015, "Kvinnlig vänskap är magiskt upphöjd men komplicerad").
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/kvinnlig-vanskap-ar-magiskt-upphojd-men-komplicerad/
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/kvinnlig-vanskap-ar-magiskt-upphojd-men-komplicerad/
I texten berättar Bendjelloul att på senare år har filmer som Frances Ha (2012) och Bridesmaid
(2011) dragit publik och fått uppmärksamhet. Filmerna skildrar kvinnliga vänner
vars vänskap hotas av att den ena gifter sig eller flyttar ihop med pojkvännen.
Även serier som Girls (2012-) ligger nära liknande tematik.
Vi lär oss av artikeln att samtliga är mer
eller mindre inspirerade av Claudia Weills film Väninnor /Girlfriends (1978). En film värt att memorera, enligt Bendjelloul.
Hon refererar till Karen Hollingers bok In the company of women: Contemporary female friendship films". Hollinger har forskat hur kvinnlig vänskap skildrats i mainstream filmen genom tiderna. Det jag
tar med mig är dels två saker. Det första handlar om Madonna filmen Susan var
är du? (1985). Filmen mötte redan vid lanseringsstadiet på tidigt motstånd.
Marknadsföringsgruppen utgjordes bara av män.
Och dem hade klara synpunkter kring filmens affisch/poster.
Inte kunde två kvinnor figurera på affischen. Det skulle enligt mans-gruppen
uppfattas utifrån, som en lesbisk film.
Susan var är du? är tämligen unik, det är nämligen en av få
filmer om kvinnor från 80-talet som regisserades av en kvinna,Susan Seidelman. Det
är en film som kunde varit mer politisk menar Wanda Bendjelloul, än vad den blev. Det
handlar ju om självförverkligande och systerskap, men det politiska fick stryka
när filmbolaget Orion ”justerade” slutet.
Det andra som är klart intressant i Bendjellouls DN-artikel är om Thelma and Louise (1991) , genrens kanske viktigaste film. Filmen var en ju reaktion mot tidigare konventionella kvinna-skildringar, där familjevärden och moders-rollen betonades. Bara ett år efter kom motreaktionen till Ridley Scotts film, Barbet Schroeders Ensam ung kvinna söker (1992). Det är en thriller där en nybliven dumpad kvinna (Bridget Fonda) söker ny rums-kompis. Hon hyr ut ett rum till en annan kvinna (Jennifer Jason Leigh), något hon kommer djupt få ångra....
Sensmoralen i filmen, enligt författaren blir , ”den kvinna som satsar på sig själv istället för sina barn eller väljer kvinnlig vänskap framför en manlig partner riskerar att råka väldigt, väldigt illa ut”. Stekta gröna tomater (1992) var även en film som kan ses som en motreaktion på den radikala Thelma & Louise, skriver Wanda Bendjelloul.
Sensmoralen i filmen, enligt författaren blir , ”den kvinna som satsar på sig själv istället för sina barn eller väljer kvinnlig vänskap framför en manlig partner riskerar att råka väldigt, väldigt illa ut”. Stekta gröna tomater (1992) var även en film som kan ses som en motreaktion på den radikala Thelma & Louise, skriver Wanda Bendjelloul.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar