Läser med stort nöje Empires november nummer (s.115-119) om historien (artikeln skriven av Adam Smith) bakom Sam Mendes långfilmsdebut, American beauty (1999). Filmen fyller 16 år, och tidningen har samlat "nyckelspelarna" för och samtala om filmen.
Det var dock långtifrån självklart att filmen skulle landa så väl som den gjorde.
Alan Ball (tv-serien Six feet under) minns hur han sommaren 1992 påbörjar filmens manus. Han är påverkad av sommarens stora nyhet, den om ett mord av en 17 årig Amy Fisher, som sades ha mördat sin 35-åriga älskares hustru. Det resulterar i en pjäs som inte riktigt lyfter, beskriver Ball i tidningen Empire.
Han flyttar sedan till västkusten och börjar skriva manus till tv-serier , och han hatar det. All hans ilska och vrede kastar han ur sig hemma. Inte mot sin hustru , utan mot sitt gamla pjäs-manus-skrift, som han nu påbörjar skriva om.
Samtidigt befinner sig en brittisk regissör på Broadway och gör succé med musikalen Cabarét. Han heter Sam Mendes. Spielberg går och ser Cabaret, liksom Alan Ball. De faller båda handlöst för showen. Mendes blir ett namn på fleras läppar. Det dröjer inte särskilt länge förrän Spielberg ringer upp honom och vill att han ska läsa Alan Balls manus, American beauty. Mendes läser det och blir genast förtjust.
Regissörer som Robert Zemeckis, Mike Nichols och Curtis Hanson är tilltänkta namn, men ingen nappar. Det blir Sam Mendes som får jobbet.
Filmbolaget vill inte ha Kevin Spacey i huvudrollen. De vill istället se Kevin Costner, John Travolta eller Bruce Willis. Och i kvinnliga huvudrollen hoppas dem på Sharon Stone eller Holly Hunter.
Men Sam Mendes är övertygad att Kevin Spacey skulle han ha i den ledande rollen. Spacey hade imponerat på honom i Londons teatrar men också i filmer som Seven (1995) och De misstänkta (1995).
Spacey minns hur hans agent varnade honom för och välja rollen. Det skulle skada hans karriär, sade det. Filmen var för riskabel, menade agenten. Idag är han inte min agent, längre, säger Kevin Spacey.
Inspelningen av American beauty inleds december , 1998. Men redan efter två dagar hamnar regissören Sam Mendes i en smärre kris. Inget stämmer, skådespelarna överspelar, kostymerna ser ut som hämtade från en serietidning etc. Allt är överdrivet och liknar mer teater än film. Mendes är klart bekymrad.
Han erkänner inför producenterna att filmprojektet har börjat "fel". Regissören väljer därför och ta om dem två dagar som gått. Det går sedan bättre....
Kevin Spacey uttrycker hur en film kommer till, mycket träffande: "film görs 3 gånger: först skrivs den, sedan filmas den och till sist klipps den".
Filmen klipper regissören Mendes klipper ner flitigt. Detta uppskattas inte av alla, däribland manusförfattaren Alan Ball. Inte till en början.
Men när det "annorlunda" slutet får sjunka in hos Alan Ball, så ändrar han sig. Filmens slut är inte det slut som filmen säger sig vilja ha, säger Mendes. Det handlar om existensens vidunderliga skönhet.
TA
fredag 23 oktober 2015
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar