Sidor

onsdag 8 augusti 2018

Anonym skildring om Englands främste målare

Mike Leighs (Hemligheter och lögner) film, Mr Turner (2014) handlar om konstnären med samma namn (fenomenalt spelad av Timothy Spall) ger knappast mersmak. Här bjuds det dock på kvalificerat skådespeleri , undersköna bilder och miljöer, och det är väl liksom en hint eller ett sätt att få publiken att trollbindas men också att kanske få ett hum av hur konstnären tänkte och vad han inspirerades av. Men också ett sorts sublimt budskap förs här av Mike Leigh själv:  Varje bild vi ser eller landskap vi sköljs över  kan vara en tavla - kan målas och bli - ett konstverk. Det är med blicken vi skapar idéer till konsten..... och det är med händerna vi praktiskt producerar den.....

Jag ska väl erkänna att jag känner inte riktigt till Turner sedan tidigare, tyvärr. En anmärkningsvärd lucka i min magra allmänbildning, dessvärre. Han sägs vara Englands genom tidernas främsta konstnär. Filmen vänder sig dock till de redan inlästa och invigda beundrarna. Och det är väl de som också får något ut av en film som Mr Turner. Jag måste skriva att jag trodde väl som oinvigd att jag möjligen skulle få en introduktion av mannen, människan, konstnären och engelsmannen Turner, men lämnas egentligen i tomma intet. Mike Leigh nöjer sig med att skildra Mr Turner som en ganska intetsägande figur, en grymtande introvert typ som drivs av vadå? Under-perspektiv ? Nja, möjligen vill han  provocera och vara en nagel i ögat i etablissemanget....
Efter filmen tänker jag på konstnärerna runt 17-1850-talet. Hur värderades deras insatser då? Vilka var dem egentligen? Ansågs dem vara den tidens rock- stjärnor tillika Gudar? Eller mer än så? Det är kanske dags att läsa lite konstnärshistoria....
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar