Sidor

måndag 15 maj 2017

Powers Boothe (1948-2017)

Min tågresa hem från jobbet kantas av obotlig sorg. Slås av dödsbeskedet av skådespelaren Powers Boothe. Vid 68 års ålder lämnar han oss. Boothe är nog för de allra flesta ett relativt okänt namn. Men för mig har och kommer han alltid ha en plats i mitt bultande film-hjärta. Växte upp med filmen Amazonas -smaragdskogen (1985) av John Boorman med just Boothe i huvudrollen.

 Det var en äventyrsfilm som gjorde lika starkt avtryck i mina barndomsår som säg E.T (1982), Stand by me (1986) och de två första Indiana Jones-filmerna (1980-1984). Den var både spännande, otäck, vacker och sorglig. I vuxen ålder ser  jag  andra bottnar, inte minst politiska sådana i filmen. Powers Boothe spelade här en amerikansk ingenjör vars lilla son kidnappades av Amazonas skogens indianbefolkning. I många år försöker han hitta sonen och få honom hem till Amerika....
Ibland räcker det med en film och en rollprestation för att skapa livslång vänskap och starka band emellan. Det gällde i synnerhet för en sådan som Powers Boothe. Vi glömmer dig aldrig! TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar