Sidor

söndag 28 maj 2017

Verkligheten kommer ikapp drömmarna


Expressen kallar det för "Glädjebeskedet". Glädjebeskedet: Tom Cruise klar för "Top Gun 2" | Nöje - Expressen
Jag skakar mest på huvudet. Tom Cruise bekräftar det långvariga ryktet om att en uppföljare är på gång till kultfilmen Top Gun (1986). Enligt superstjärnan skall en "tvåa" börja spelas in under nästa år. http://www.dn.se/kultur-noje/tom-cruise-top-gun-2-ar-pa-gang/

Det är talande att medierna kallar det för "glädjebesked", vad säger egentligen de mest inbitna fansen?
Varför denna klåfingerhet kring och återuppliva gamla (fossila) genombrottsfilmer?

Och, nej, jag tänker varken se "nya" Twin Peaks eller nyinspelningen av Scarface....

Jag skulle bara bli besviken, och dessa "uppdateringar", skulle lägga en löjeväckande slöja över originalverken och även mina grundläggande film-förälskelser, och det är det sista jag vill.

Dessa filmer/tv-serier har helt enkelt betytt alldeles för mycket för mig och gör det än i dag.....

Säg mig, finns det någon filmserie eller uppföljare som faktiskt har känts relevant eller ens inspirerande som fått come-back?

Kan inte komma på någon. Allt har sin tid. Allt är sprungen ur sin tid. Det går aldrig och återvända eller skapa något "nytt" med hjälp av nostalgi.

Michael Manns Miami Vice (2006) var helt obegriplig. Indiana Jones och kristalldödskallens rike (2008) gjorde mig bara ledsen. Blev bestulen min barndom under den där premiäreftermiddagen på Bergakungen i Göteborg för 10 år sedan. Ytterst smärtsam upplevelse.
Star Wars , the force awakens (2015) var minst lika deppigt. Luke Skywalker (Mark Hamill) såg ut som en före detta missbrukare....
Verkligheten kom ikapp Drömmarna.

Det jag tog med mig från Sergel bion, var de små barnens oförstörda entusiasm över filmen och i synnerhet, för rymdskeppet Falken. De mådde i alla fall bra. De såg inte vad som hänt Luke Skywalker eller Han Solo. Och då är allt som det ska....  
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar