Sidor

måndag 22 juli 2019

Aldrig vän med Livet

Image result for diego maradona film
Diego Maradona
brittisk dokumentär av Asif Kapadia.
Speltid: 2 tim 18 minuter
Betyg: SA SA SA SA

Diego Armando Maradona var 80-talets stora fotbollsstjärna. Jag växte själv upp då. Jag bar hans matchtröja, en Barcelona-tröja med nummer 10 på ryggen. Jag kunde knappast vara stoltare.
Jag började med pojkfotboll. I pojklaget ville alla vara honom och göra en "Maradona". Gjorde man en Maradona, innebar det att man fintade bort hela laget och gjorde mål. Man dribblade och dribblade och gjorde allt på egen hand.

Det var min bild av Maradona. Han var artisten, divan, dribblern, stjärnan, men inte lagspelaren.
I dokumentärfilmen Maradona visas det upp andra sidor av ikonen.

I 1960-talets fattiga Buenos Aires växer han upp. Diego Armando Maradona får något som liknar dåtidens ungdomsproffskontrakt med Bocca Juniors redan som 15-åring. Han kan då köpa ett större hus till sig  och sin egen familj. Hans fotboll blir hans frälsning och han tackar Gud för sin talang. För talang har han så det räcker....

Det är svårare för honom med själva Livet utanför fotbollsplanen. Kvinnoaffärer som leder till en son han inte vill känna till, sammankoppling med maffian och ett festande som leder honom till ett omfattande kokainmissbruk.

Filmen fokuserar på hans tid i italienska fotbollsklubben  Napoli. Han blir nästintill en Gud i staden Neapel och leder klubben till två ligaguld och ett UEFA-cup guld. Han blir omåttligt populär. Men framgången har sitt pris. Han kan aldrig gå ut som en vanlig människa. Och han känner sig snart livegen av både klubben, fansen och maffian....

Vad är det då för sidor eller bild som ges av  Maradona i detta ömsinta, tjusiga och utförliga porträtt? Det är den kärleksfulla men omogna pojkvännen, den frånvarande pappan,  den mammiga sonen, den charmiga kvinnokarlen, den stolta Argentina-sonen, den listiga och tekniska fotbollspelaren, men också den pådrivande lagkapten..... Det är ny sida som jag inte sett tidigare....  Han visar sig också vara mycket stolt och angelägen om folket i Neapel. Han är  mer än bara en diva  som torskade på kola. Han är en människa med flera olika sorters kamper inom sig. Hans hjälptränare Fernardo Signorio beskriver honom allra bäst: "Diego var  en osäker men charmig pojke. Maradona var något han skapade. Med Diego kunde  jag gå till världens ände. Med Maradona vill jag inte ta ett steg till". 
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar