Sidor

torsdag 8 mars 2012

Scorseses hyllning till Filmen!

HUGO CABRET
Biopremiär 16/3
Längd 126 minuter
Från 7 år i vuxet sällskap
Regi: Martin Scorsese
Medverkande: Asa Butterfield, Ben Kingsley, Chloë Grace Moretz, Sacha Baron Cohen, Emily Mortimer, Ray Winstone, Christopher Lee m fl.
Betyg: AT AT AT AT



Många med mig rynkade nog på pannan och undrade om det verkligen stämde att Scorsese skulle filma en barnbok och dessutom göra den i 3-D. Men nu när jag sett den så faller allt på plats och det känns nästan självklart att Scorsese måste ha älskat manuset och tyckt att det passade honom som handen i handsken.
Filmen är en hyllning till den konstart som han själv har bemästrat i flera decennier och visar också hans kärlek till mediet och varför han brinner så för Filmen.
Baserad på barnboken The Invention of Hugo Cabret av Brian Selznick från 2007 om en föräldralös pojke i 30-talets Paris. Han bor och jobbar i ett klocktorn beläget på en järnvägsstation och där sköter han om stationens alla klockor, ett jobb han tvingats ta över efter att hans farbror, som gjort det innan, försvunnit och lämnat honom i sticket.
Hugos hela värld är stationen och affärerna och människorna som jobbar där. Han lever på matrester och att stjäla bröd och dylikt, en dag blir han tagen på bar gärning av affärsinnehavaren Ben Kingsley, en sur gammal gubbe som säljer leksaker och antikviteter och hotar att kalla på stationsinspektorn, spelad av Sacha Baron Cohen. Hugo blir av med sin anteckningsbok som innehåller för honom mycket värdefulla ritningar och beskrivningar av olika uppfinningar, speciellt en uppfinning som hans salige pappa (Jude Law) aldrig helt blev klar med.
Uppfinningen gör Kingsley väldigt upprörd och väcker minnen från förr, minnen han inte vill ska komma upp till ytan.
Hugos jakt på anteckningsboken för honom, via vänskapen med Kingsleys dotter, in i filmens värld och fram till den otroliga lösningen på och förklaringen till Kingsleys hemligtsfulla bakgrund.



Hugo Cabret är filmmagi på högsta nivå. Ett filmäventyr om det någonsin funnits ett, där Scorsese utnyttjar 3-D tekniken på ett alldeles utmärkt sätt, fjärran från det vanliga i spektakulära actionfilmer med billiga, lättköpta effekter som ska få oss att ducka och hoppa till.
Scorsese vet att använda tekniken till att skapa djup och höja detaljnivån några snäpp så att upplevelsen blir än mer hisnande. Vilken den verkligen blir med tanke på Scorseses som vanligt förnämliga regi-arbete.

Det enda som hindrar Hugo Cabret från att få högsta betyg är mer hos mig än filmen. Jag hade värsta dippen när jag såg filmen mitt på dagen och hade svårt att hålla ögonen öppna under mitten av rullen. Men, som sagt, det hade mindre med filmen att göra än med mig, även om filmen, efter nån timme ungefär, står och väger ett tag och tuggar lite innan den hittar en ny, något oväntad riktning som gör att filmen nästan blir som två olika filmer. Men det stör inte, mer att det blir oförutsägbart och spännande.

Med Hugo Cabret har Scorsese fått en nytändning och han lär ha sagt att han aldrig mer ska göra en film utan 3-D tekniken. Får se hur kommande Sinatra-filmen kommer te sig i det utförandet...

GS.

1 kommentar:

  1. Hur kan man förklara Scorsesses nytändning på äldre dagar? Han verkar ju vilja göra ALLT! Barnfilm, Musikdokumentärer, HBO-serier osv. Kommer han någonsin återvända till sin egen mammas gata? Maffiafilmens...

    SvaraRadera