Sidor

lördag 23 februari 2019

Blek kopia på Spielbergs klassiker


Jag har fått ett favoritkonto på Instagram. Kontot heter Dawnofnostalgia. https://www.instagram.com/dawnofnostalgia/ Det drivs av en man vars pappa arbetade på en biograf  (gissningsvis under 70 , 80 och 90-talet) och samlade filmaffischer. Kontot bjuder på fina posters, förstås, men också intressanta fakta om olika filmer. Härom veckan lärde jag mig mer om en av flera Hajen (1975) -kopior som kom i kölvattnet av Spielbergs film. Tentacles (1977) heter filmen och med stjärnor som John Huston, Henry Fonda och Shelly Winters i rollerna. I den här filmen är det en gigantiskt människoätande bläckfisk som stör friden för ett antal badgäster i Kalifornien. Jag såg nästan hela filmen, men kunde snabbt konstatera att det var en ordentlig B-film. Här fanns ingen John Williams musik som får en att rysa. Det fanns inte heller finessen av olika kameravinklar för att skapa obehag och spänning. Och inte kunde jag påstå att det fanns några karismatiska karaktärer som delar dynamik med varann eller ingår i en hierarkisk ordning.  Nej, det här var rätt platt. När jag såg Tentacles framställdes Spielbergs Hajen ännu mer som ett mästerverk och som genreskapare.  Det sägs ju att ibland är det ju bra att se dålig film för att kunna uppskatta det motsatta. TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar