Sidor

söndag 11 augusti 2019

Omtumlande och gripande japanskt drama

Visa källbilden

En ny och mycket angenäm bekantskap i filmvärlden för undertecknad är den japanska regissören Hirokazu Kore-eda. Äntligen ser jag hans Guldpalmvinnare Shoplifters (2018). Den hyllade och hans 13:e film i ordningen är oerhört omtumlande och gripande. Det är en film som kräver din fulla uppmärksamhet och den rymmer mycket, t ex  frågor och tankar kring såsom moderskap och behovet av villkorslös kärlek.

Det är en film som behöver diskuteras,  reflekteras över, och sjunka in , och efter visningen känner du dig - flera erfarenheter rikare. Det är ju en film om Japan och japansk kultur och inte minst som regissören Kore-eda själv påpekat, vill han undersöka hur brottslighet för samman och håller ihop en familj. Eller familj? Ja, det är frågan. Vad är en familj?

Jag tänker på hur filmen kan ses som en allegori eller ett avancerat  inlägg i debatten om barnafödande och statens krav eller bestämmande att begränsa barnafödslar. Barn kostar och måste få göra det också,  och vad händer med barnen i ett samhälle där de blir handelsvaror och pengar måste sparas?
Var kommer barnen in? , som Hansson De Wolfe United sjong så fint om  på 80-talet....

 Den fattiga når desperadons handskar och är i princip villiga att göra vad som helst för att klara av dagen eller få in pengarna  som hen behöver. Även om det sker på bekostnad av barn....

Tänker osökt lika mycket på Oliver Twist som på Dom 400 slagen.... De skilda verken beskriver ju egentligen samma sak fast utifrån olika tidsepoker och miljöer - bortglömda och oälskade barn och kriminalitet.

Shoplifters berättar den unika och hårresande historien om en familj som systematiskt snattar åt sig varor för att klara vardagen. En dag tar de hand om en liten flicka , vars föräldrar inte vill ha henne. Familjen verkar  trivas och sammanhållningen är god tills en oväntad händelse inträffar.....

Var beredd på en totalupplevelse , en film som lever kvar i minnet under en längre tid. Det här den typen av film drabbar dig som allra värst. Kanske minns du  turkiska Mustang (2016) som kom för några år sedan. OM du sett den vet du vad du kan vänta dig med en film som Shoplifters. Inget är vad det ser ut att vara och när hemligheterna uppdagas - vet man inte riktigt vad man ska tro. Vad handlar då Shoplifters om? Enligt regissören och manusförfattaren Hirokazu Koreeda så är bland de mest föraktade brotten i Japan -  vuxna som låter barn snatta. https://www.triart.se/filmer/shoplifters/
Som jag ser det är Shoplifters om något mer djupare och abstraktare än så. Kan det inte vara en berättelse som vrider och vänder på kärnfamiljen? Och till och med luckrar upp idén om kärnfamiljen..... Kärnfamiljen finns inte, den finns så länge det finns pengar att tjäna på den.....
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar