Sidor

söndag 29 maj 2011

Prinsessa från förr

I HBO producerade stå upp showen Wishful drinking (2010) ser jag Carrie Fischer igen. I rollen som prinsessa Leia i Star wars-filmerna personifierar hon barndomen för mig och flera av mina generationskamrater. Fischer var 21 när hon gjorde Star Wars (1977), och hon berättar i showen, att rollen präglades av en engelsk dialekt som hon erövrat från åren hon läste på teaterskola i London i början på 70-talet. 


I hennes självbiografiska stå upp show skämtas det om allt. Star Wars-skaparen själv, George Lucas var tystlåten och onekligen uttryckslös. "Han fick modellmakarna på ILM att ändra ansiktsuttryck åt honom och använde THX för att skapa ljudet av ett ansikte som ändrar uttryck": I första filmen bär Leia en vit klänning. Lucas sägs ha påpekat att Fischer  inte får ha någon bh under. Varför då? frågade hon Lucas. Han lär ha svarat bestämt och seriöst: Det finns inga underkläder i rymden.


Lucas förvandlade mig till en liten docka, säger Carrie Fischer. Publiken skrattar. Men i allt flams finns det en allvarlig botten.Fischer tvingades banta för rollen som Leia. Hon vägde på den tiden 48 kg. Men det var tydligen inte tillräckligt. Fem kilo till. Succén med Star wars och dess omfattande industri och PR runt filmen blev snabbt för mycket för Fischer. Och vem skulle inte bli tokig av att  se sig själv överexponerad på diverse prylar: schampo, tvål, pez-automat, leksaker, frimärken osv. Och idoldyrkan som hon har blivit föremål för är klart märkvärdig. Fischer frågar sig hur man bemöter en främling som bekänner att han tänkte på henne varje dag, från åldern 12 till och med 22 år. 


Folk har liksom förevigat bilden av henne som  prinsessan i metallbikini från 1983 års Jedins återkomst. Idag är Fischer, 54 år, betydligt rundare, med friskt humör och vass tunga. Den söta prinsessan som jag minns henne är ett minne blott. Och hon kommer på mig  och mina ytliga tankar mitt i showen.

Fischer googlade sig själv nyligen, då hon hittade ett inlägg från någon anonym: "Whas has happened to princess Leia? She used to be so hot, and now she looks like...Elton John".
Det sårade mig, delvis för jag fattade vad han menade, säger Fischer. Sedan förklarar hon enkelt.  Hon såg bra ut, då alla andra såg bra ut. Det gör man i 20 och 30årsåldern.
Hon fattade dock aldrig att hon ingick ett osynligt avtal om att se ut som hon gjorde 1983 de följande 20-30 åren.
Fischer vittnar tydligt om svårigheten för s k kändisbarn (jag tänker en del på Drew Barrymoore, det löste sig ju till slut, men ett tag var det bara downhill...)att finna balans i tillvaron. Hon har plågats av manodepression och missbruk.
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar