Sidor

onsdag 16 maj 2018

Margot Kidder (1948-2018)

Det är med stor sorg som jag tar del av skådespelerskan Margot Kidders bortgång. Jag undviker att läsa om hennes bortgång i närmare bemärkelse. Tänker på hur hon led och plågades under sin karriär. Hon kämpade med att vara bi polär, innan begreppet fanns, som det gör i dag. 

Mitt hjärta svider.

Margot Kidder var en stor och viktig del i min barndom och tidig förälskelse i filmmediet. Jag såg Superman (1980) när jag var litet barn. Den förändrade allt. Hennes rollkaraktär, stjärnreportern Lois Lane var tuff, listig, snygg och rolig. Hon "läxade" upp Clark Kent (Christopher Reeve) inte bara en gång , om man säger så. Hon gjorde Stålmannen starkare och svagare på en och samma gång.  Hon var ihop med Karen Allens Marion (i Jakten på den försvunna skatten) de första självständiga kvinnorna som jag mötte på film (jag var för ung för Sigourney Weavers Ripley i Alien-79). TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar