Sidor

tisdag 13 november 2012

Visionären Audiard prisades på Sthlm filmfestival



Måndag kväll snart mitten av november 2012. I Skandias biosalong hörs flera franska röster. Även i kön utanför hörs en och annan fransk stämma. Och det är helt logiskt. Franske regissören Jacques Audiard skall nämligen firas med dels ett pris, ett samtal med moderator (Olivier Guerpillon) och publik och  sedan är det dags för visningen av hans senaste film Rust and bone ( svensk premiär på juldagen, enligt www.imdb.com).


Audiard har med filmerna En profet (2009) och Mitt hjärtas förlorade slag (2005) fått respekt både bland publik och kritiker. Hans filmer skildrar gärna anti-hjältar, gärna kriminella män och i den undre världen. Men regissören tröttnade lite på detta och skrev Rust and bone, en icke-romantisk kärlekshistoria:

- Jag ville göra något annorlunda. I mina senaste filmer har det bara varit män, mörker , fängelsemiljöer. Jag har önskat mer utrymme, mera ljus och kvinnor.


Han läste noveller av författaren Craig Davidson och fastnade för flera av historierna. Audiard bytte ut en av männen till en kvinna.
- När jag skrev karaktären hade jag inte klart för mig vem som skulle spela henne. Men med tiden kom akuta scener fram med Marion Cotillard från La vie en rose (2007) upp i huvudet. Och då visste jag vem jag vill jobba med.


En åhörare i publiken frågar honom mot slutet av samtalet om Cotillard kommer bli hans musa i hans kommande filmer, såsom Martin Scorsesse samarbetar med Leonardo Di Caprio. Audiard tror inte det. Men han jobbar gärna igen med den franska stjärnan.
Han har för tillfället flera filmidéer, vilket besvärar honom:
- Har du flera idéer betyder det att du saknar en bärande och riktigt bra idé att förlita sig på.

Linda Molin känd från fjolårets Apflickorna lämnar över priset Stockholm Visionary Award ("Audiard gör djärva filmer som låter oss se rakt in i den mänskliga själen" en del av motiveringen) till Jaqcues Audiard. Han blir till sig och avslutar med ett minnesvärt tacktal:
- Jag hade tidigare en lägenhet där jag förvarade mina priser. Där stod mina Césars och andra priser. En dag fick jag inbrott i lägenheten. Allt var borta förutom Bronshästen. Jag undrade varför tog dem inte den också? Sedan slog det mig. Dem tog inte Bronshästen för den är ju så tung!

Audiard vann 1996 pris för Bästa manus (Den diskrete hjälten) på Sthlm film festival. Cannes-vinnare 2009 och en rad priser har följt sedan dess. 2012 Sthlm Visionary award lär knappast vara sista priset för en sådan som Jacques Audiard.
TA  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar