Sidor

lördag 7 maj 2016

Din Nästa Madonna film


Sitter i ett samtal gällande Madonnas filmografi. Vi ställer en avgörande fråga: "Har superstjärnan egentligen gjort någon bra film?"

En av oss i sällskapet lyfter fram Dick Tracy (1990). En av oss lyfter fram Who´s that girl (1987) som "en ganska trevlig film". Sällskapet är varsamma mot ikonen, då  ingen av oss (märkligt nog) nämner självklara bottennapp som till exempel Älska till döds (1992). Men däremot kommer en annan film på tal. En av oss berättar om filmen Swept away (2000), en film Madonna gjorde med sin dåvarande make, filmregissören, Guy Ritchie (Lock stock and smoking barrels),


Det är en film som har gått mig helt förbi och när jag hör om den, och även om det är i mindre smickrande dager, väcks min nyfikenhet.....

Och det är väl där jag befinner mig nu....
Så fort någon i min närhet vill haussa tv-serie till förbannelse, då vill jag lämna bordet...., resa mig och börja med trädgårdsodling. Tv-serier är det sista jag vill hålla på med.

Svept away får mig och tänka på en annan Madonna film,  nämligen Shanghai Surprise (1986). Det vilar kanske inte en förbannelse, men visst blir det knepigt när kärlekspar ska skapa tillsammans och i det här fallet , producera film. I Shanghai surprise handlade det ju om Madonna och Sean Penn.    Filmen var finansierad av självaste Beatles-medlemmen George Harrison och floppade något kopiöst.
Svept Away handlar om hur en rik kvinna får dela ö med en fattig man. De har blivit strandsatta efter ett skeppsbrott. Trots filmens uppenbara brister (enligt min bekant) lär det ändå vara svårt och sluta se klart filmen. Om det beror på Madonna eller något annat, låter vi vara osagt.

Min bekant beskriver Swept away som "Cast away möter Fröken Julie" , och som sagt, jag blir faktiskt nyfiken, på riktigt.
Vad kom vi då fram till huruvida Madonna gjort något bra i sin filmkarriär? Det visade sig att frågan var fel ställd och kanske inte ens intressant.
Frågan borde istället formulerats som följande:
Vilken Madonna film borde du se härnäst?
TA

2 kommentarer:

  1. Alan Parker's Evita (1996) är inte helt oäven, varken som musikal, historielektion eller drama. Madonna passar som Eva Peron och speciellt när hon får sjunga blir det lite gåshud. Däremot är väl kemin med Banderas sidådär...

    SvaraRadera
  2. just det... Evita....Dont cry for me argentina.... nu vet jag vilken madonna film det blir härnäst! Thanx

    SvaraRadera