Sidor

lördag 25 december 2010

Ängelskt hjärta i New Orleans

Angel heart (1987) av engelska regissören Alan Parker (The Commitments, Midnight express) är mest känd för en vågad sexscen mellan Mickey Rourke och Cosby-stjärnan Lisa Bonet. Filmen fick klippas ned för att kunna visas på biografer i USA. Men den kontroversiella sexscenen är för ovanlighetens skull inte alls omotiverad, snarare en nyckelscen för hela filmens ”hemlighet” .




Filmen bygger på William Hjortsbergs skräckroman Falling Angel (1978). Privatdeckaren Harry Angel (Mickey Rourke) anlitas av den underlige Louis Cyphre (De Niro) för att hitta den spårlöst försvunne musikern Johnny Favorite. Angels sökande för honom från New Yorks mörka, regniga gator till hettans, voodoo och jazzmusikens New Orleans. Angel är bara några steg ifrån mardrömmen…

John Frankhemier, Brian De Palma och Robert Redford sägs ha försökt göra film av Hjortsbergs bok, men misslyckats. Filmbolagen har efterlyst ett lyckligt slut, utan framgång. Alan Parker blev sedan tillfrågad av Hjortberg. http://www.williamhjortsberg.com/angelheart.html


Den förre tv-reklammakaren Parker kunde finansiera dels själv filmen och dels fick han hjälp ifrån filmbolaget Tri Star. Bolaget gick bra efter framgångarna med Rambo-filmerna. Parker skrev manus, bytte ut titeln, ändrade miljön från New York till New Orleans, men inte slutet.



Om jag minns rätt, floppade Angel Heart, i Sverige, trots den mediala uppmärksamheten och med stjärnor som Rourke och De Niro.

Kanske var Angel Heart före sin tid? Under 90-talet blev psykologiska thrillers med oförutsägbara slut på modet (Seven, Memento, Djävulens advokat och De misstänkta etc.)

Upplösningen i Angel Heart känns 90-tal. Här blandas genrer; skräck, thriller och film noir. Och man känner sig osäker, förvirrad och distraherad av vad som är verklighet, fantasi, drömmar och illusioner.



Filmen har ett lågt tempo, och någon spänning är det väl knappast frågan om. Mer fascinerade över Parkers bildspråk, övergångar, berättelsens nycker, och Mickey Rourkes fullständiga dominans. Han ler, skämtar, ser sammanbiten ut, gråter, gapar, röker tufft, och får en del stryk av bad guys etc. Han är en värdig arvtagare till Jack Nicholsons detektiv, Jake Gittes i Chinatown (1974). En charmig, småsjaskig rebell och avvikare i samhället, tillika en envis och orädd sökare.

Enligt Rourke fick han inspiration under inspelningen genom scenerna med De Niro. Före inspelningen skall Rourke vara ordentligt trött på skådespeleriet, men får en tillfällig nytändning genom arbete med förebilden och den han ständigt jämförs med.



TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar