Sidor

fredag 1 juni 2012

ÄNTLIGEN HAR DEN LANDAT!

BIO:
Prometheus
Regi: Ridley Scott
Skådisar: Noomi Rapace, Michael Fassbender, Charlize Theron, m fl.
Från 15 år
Längd: 2 timmar 6 minuter
Betyg: AT AT AT AT




Jag var 15 år när Alien hade premiär 1979. Jag såg den på premiären och blev inte bara omskakad och skitskraj utan filmen kom att ha en sådan impact på mig och mitt filmintresse att jag idag, 33 år senare, går på premiären av Prometheus och är nervös i biostolen efter att ha sett fram mot denna film kanske mer än jag gjort inför någon annan film. Någonsin.

Felet är ju Ridley Scotts. Har man gjort filmer som Alien och Blade runner och sen gör comeback i samma genre med en sci-fi som, med Scotts egna ord har "DNA från första Alien" så måste man ju förstå att man skapar förväntningar lika höga som Burj Khalifa i Dubai, världens högsta byggnad, som Tom Cruise klättrar på utsidan av i Mission: Impossible - Ghost Protocol.

Inte minst summeras detta faktum i mysteriet kring den s.k. Space Jockeyn som förekommer i Alien, den fossilerade figuren som man hittar i "banan"skeppet.
Nu skulle vi få lite svar på vem eller vad Space Jockeyn var och kom ifrån. Om man får det tänker jag inte avslöja...

Men Prometheus är ingen regelrätt prequel till Alien. Där har Scott rätt. Det finns många beröringspunkter men jag tror filmen mer ska ses som en slags alternativ, parallell version av vad som föregick händelserna i Alien från 1979.
Det är ju t ex inte samma planet som Rapace och hennes team landar på, som i första filmen.
Och Prometheus handlar mer om sökande, om tron på att vårt ursprung kommer från yttre rymden.

Noomi Rapace är Elizabeth Shaw, en forskare som trots ett kors runt halsen, vill tro på att utomjordingar är människans förfäder. Året är 2093, ca 30 år innan händelserna i första Alien, och liksom i den så skickas en expedition iväg ut i rymden, denna gång för att hitta "ursprunget till mänskligheten".



Intrycken är många. Tomhet efter att längtat så länge och så är det över. Känner mest att jag måste se om filmen. Snart. Först då kommer jag nog kunna ge en mer balanserad recension. Men jag blev inte besviken trots de orimliga förväntningarna. Så mycket imponerade på mig. Storyn, designen (H.R. Giger, designern som skapade miljöerna och monstren till Alien- universumet är inblandad igen och det märks!), atmosfären, 3-D-effekterna, fotot, skådisarna (inte minst Rapace och Fassbender) är top-notch och jäkligt imponerande.

Rapace är ingen ny Ripley och det är smart av Scott att göra henne mer av en sökare, en kvinna som bara åker med för att få en chans att träffa dom som skapat oss. Hon är långt ifrån Sigourney Weavers Ripley även om hon tuffar till sig under filmens gång, men framförallt är hennes karaktär mer komplex än Ripley och det är mycket Rapace förtjänst.
All heder åt Scott som ville ha Rapace till den här filmen. Han såg en riktig skådis i henne och hon behövde inte bevisa något för honom.

Utan att avslöja Fassbenders roll så kan jag bara skriva att han är fantastisk, speciellt som det är en ganska otacksam roll. I övrigt är det välspelat, men Rapace och Fassbender sticker ut.

Prometheus är inte lika skrämmande som Alien, inte lika actionspäckad och febrig som Aliens, men bra mycket bättre än Alien 3 (fyran nämner vi inte ens...) men, som jag skrivit tidigare, framförallt en film som står på egna ben och som har fler dimensioner och tolkningsmöjligheter än den andra filmerna.

Svårt att säga om Ridley Scott skapat ännu en klassiker i genren, men det står utom allt tvivel att mannen trots sin ålder (75 år) fortfarande kan göra episk och storslagen film på ett sätt som få andra kan.



I den grekiska mytologin var Prometheus en gud som stal elden från gudarna för att ge till människorna.

GS.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar