Sidor

fredag 26 oktober 2012

I want to believe




På affischen i Arkiv X- Mulders kontor står det: I want to believe. Kanske var det just filmen E.T. som bland annat sådde ett frö till mitt intresse för utomjordingar och tron på att vi inte är ensamma.

Men, hur som helst, i år är det 30 år sedan Steven Spielbergs mästerverk hade premiär och även om det är en jubileumsvisning på stor duk på Bio Rio i Stockholm den 31:a oktober i år, så är det i min bok jubileum när filmen hade svensk premiär och det var den 10:e december och undertecknad var på den visningen och tycker att det är det datumet som borde firas.


"Be good"

Men, visst, den 31:a släpps filmen för första gången på blu-ray och kommer även på DVD (som det var länge sedan den fanns) och att det är just det datumet (amerikanska Halloween) beror ju förstås på att en stor del av storyn infaller på just Halloween och filmen har under åren blivit en tradition att kolla på under både jul och Halloween.



Undertecknad har alltid haft problem med att göra listor med Bästa-filmerna någonsin, dels för att man någonstans hoppas att man inte sett den bästa filmen någonsin, men också för att man hela tiden velar, att man inte riktigt kan/ vill bestämma sig.
Men E.T. -The Extra-Terrestrial, finns med där, på en Topp-10 lista. Absolut. Antagligen på topp 5. Och när den nu kommer fixad med toppkvalité vad gäller bild och ljud så ska det bli otroligt spännande att se om den. För vilken gång i ordningen vet jag inte, men det spelar ingen roll. Vissa filmer kan man se hur många gånger som helst. Man ser dom alltid med nya ögon varje gång. Och man stärks i sin hållning att de tillhör favoriterna.


Drew Barrymore och Dee Wallace (en typisk Spielberg-karaktär, en ensamstående mamma bland frånvarande pappor, och dessutom en favvis från den tiden, en suverän skådis och kanske den snyggaste film-morsan någonsin...).


Och så kommer det vara med E.T.
Den inte bara kom till mig när jag var nybakad, ung. Som mest sårbar. Som mest mottaglig för intryck. Förutom att den har visat sig vara precis som ett mästerverk ska vara. Tidlös. Magisk.
Så har den betytt extra mycket för mig. Så pass mycket att den har format mig och gjort att jag jämfört allt som kommit efter med den. Och med tanke på hur mycket bra som gjorts sedan 1982 säger det en hel del.

3 filmer kommer i närheten av E.T. när det handlar om djupaste intryck i unga år: Clockwork Orange (var väldigt ung när den kom, men när jag väl såg den när jag var typ 15,16 så...), Flykten från New York och Blade Runner.

John Carpenters stilbildande rulle från 1981 skulle inte vara med på en Top-10 lista idag, hur mycket jag än älskar den filmen, men däremot skulle både Clockwork och Blade Runner vara med. En av dom hamnar nog till och med på första plats... Tror jag...

Göran


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar