Sidor

söndag 11 juli 2010

Vilken dag!




Jämförelser har gjorts med Nick Hornby. David Nicholls tredje roman One Day (ännu ej översatt till svenska) har hyllats helt galet både i utländsk och svensk press och det är bara att falla in i hyllningskören.
Men precis som min favorit på bokbloggen Bokhora Helena Dahlgren skriver så är referenserna till Hornby lite missvisande. Det märkte jag efter att ha läst kanske halva romanen, mentalt var jag inställd på att det skulle vara humoristiskt och populärkulturellt i stil med Hornbys bästa, som About a Boy eller High Fidelity, men efter hand känner jag att det inte stämmer. Inte helt i varje fall, även om Hornby och Nicholls i viss mån påminner om varandra. .

Men Nicholls är ingen Hornby utan står helt klart på egna ben och dessutom är både språket och själva kärnstoryn ganska mycket så bättre än hos gamle Nicks grejer. Utan att för den skull ta bort vad Hornby gjort, High Fidelity är och förblir en underbar roman, men One Day får mig att utbrista: Ska du bara läsa en bok i år eller om du inte läst något på länge, länge och vill komma igång igen med något riktigt bra- läs då One Day!

Vill inte avslöja för mycket men storyn är ganska så genial. Med start år 1988 i Edinburgh får vi följa Dexter och Emma och deras öden och äventyr och varje kapitel behandlar samma datum varje år ur respektives perspektiv fram till 2004. Bokhoras Helena Dahlgren skriver passande att det blir som en När Harry möter Sally story i den mån att man hela tiden undrar om Dex och Em ska få varandra. Men Nicholls berättar inte bara om Dexter och Emmas kärleksfulla vänskap utan också om Storbrittaniens moderna historia, främst kanske då ur ett populärkulturellt sammanhang men Nicholls väver ändå inte en massa annat också och det blir en härligt nostalgisk men också rolig, sorglig och stark historia som efteråt lämnar större spår hos läsaren än en Hornby- roman.
Trodde jag inte att jag skulle skriva eller känna det heller för den delen. Men det är som om Nicholls drabbar hårdare fast han rör sig i samma fåra som Hornby, men det blir mer på riktigt på nåt vis.


Gillar du det vi skriver på den här bloggen, så inte bara tror jag att du kommer gilla One Day- jag vet att du kommer gilla den, älska den kanske till och med. För det gjorde jag. Hypen har rätt denna gång, det är en fantastisk bok!

GS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar