Sidor

torsdag 19 april 2018

80-talsklassiker omvärderas

Via Hadley Freemans artikel för The Guardian https://www.theguardian.com/film/2018/apr/13/80s-films-molly-ringwald-john-hughes-metoo hamnar jag så småningom på The New Yorker och en text skriven av skådespelerskan Molly Ringwald. https://www.newyorker.com/culture/personal-history/what-about-the-breakfast-club-molly-ringwald-metoo-john-hughes-pretty-in-pink
Det är drabbande läsning. Det är högintressant läsning. Ringwald skriver en utforskande text, där hon berättar om hur hon ser om The Breakfast club (1985) med sin 10 åriga dotter. Ringwald  ser om filmen i spåren av #Metoo och omvärderar till viss del filmen , men även andra filmer hon gjorde med John Hughes. 

Men det är inte så ensidigt som det låter. Ringwald berättar om vad John Hughes betydde för henne och för ungdomskulturen. Hughes förmådde det ingen annan gjorde i  Hollywood under 80-talet. Han gjorde filmen Sixteen Candles (1984), en film om en ung tjej i high school, sett utifrån hennes perspektiv.

Det kan låta trivialt. Men det var innovativt och är det till viss del fortfarande. Dessförinnan hade ungdomsfilmer, skriver Ringwald varit minst sagt begränsade. Det gjordes komedier av män för pojkar (Porkys, Animal house etc.). Kvinnorna i dessa filmer var få, och var antingen gestaltade som nymfomaner eller ragator. Killarna var samtliga perversa (1990-talets American Pie, någon?). Dessutom var 70-talets skräckfilmer sällan bättre. I liknande filmer mördades ungdomar för sina sexuella drifter (något som kom tillbaka i och med Scream filmerna på 90-talet). Och tittar vi idag på kvinnor i så kallade storfilmer, blockbusters, vad ser vi då?, frågar Ringwald. Det är kvinnliga karaktärer som jagar vampyrer eller befinner sig i en dystopisk framtid....

Men allt är ju inte frid och fröjd med John Hughes skapelser. I synnerhet är Judd Nelsons karaktär John Bender svår, besvärlig att acceptera efter #Metoo. Hans agerande mot Molly Ringwalds karaktär Claire Standish i filmen är helt förkastligt. Det han gör mot henne är sexuella övergrepp. Hur förklarar man detta? Och som Hadley Freeman skriver, hur går detta ihop med att de blir sedan ett par i slutet på filmen? Ringwald har själv svårt att se logiken i det hela....

Ringwald berör flera exempel från filmerna hon gjorde med John Hughes. Och hon funderar på hur Hughes kunde vara så "dubbel". Han kunde dels skriva känsligt om kvinnor och dels kvinnofientligt (som i texterna från tidningen National lampoon). Hon försökte och lyckades till viss del påverka John Hughes filmer. Vissa scener klipptes bort efter att aktrisen protesterat. Men långt ifrån allt. Diskussionen och samtalen om John Hughes filmer kommer förändras i framtiden , skriver ex Hollywoodstjärnan Ringwald. Något vi ser framemot och följa. TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar