Sidor

lördag 22 februari 2014


Ser en reklamaffisch för ett kommande tv-program med David Hasselhoff. Minns att jag en gång i tiden var så förtjust i tv-serien Nattens riddare (1982-1986 Knight rider). Hasselhoff spelade Michael Knight som hade häftig bil och jagade skurkar. 

Hans främsta hjälpmedel var själva bilen, i den fanns ett överintelligent system, K.i.t.t., som kunde tala med honom och ge ständig information. Bilen levde ett eget liv och hjälpte Michael när han hamnade i nöd.

När jag såg serien i början av 80-talet var jag inte ens 10 år. Man ville ju vara som Michael Knight. En orädd hjälte, en kille som grejade allt och kändes odödlig. Det var högst beundransvärt och skäl till att idolisera, åtminstone för en uttråkad liten pojke i ett sömnigt radhusområde i norr förort.

Nu när jag ser affischen som föreställer David Hasselhoff kan jag först inte se skillnad om det är någon valkampanj han gör eller om det är pr för hans nya talk show. Det är dock det senare. Hasselhoff har som Aftonbladets duktiga tv-krönikor Karolina Fjellborg träffande beskrev (21/2) "har uppnått kultstatus baserad på någon sorts ironisk vurm". 

Hasselhoff är för mig ett främmande land. Jag kan också tycka att det är högst besynnerligt hur jag som liten pojke kunde vara så fascinerad av honom. Men en del i förklaringen handlar om Bilen han körde i serien Nattens riddare. Som liten pojke var jag väldigt bilintresserad. Och givetvis seriens ledmotiv/vinjettmusik, den känns fortfarande tilltalande..(se ovanstående klipp!)

När jag ser honom på en reklamaffisch någonstans mellan Aspudden och Örnsberg, känner förundran. Knight Rider serien känns så väldigt länge sedan. Det känns som TV var en helt annan grej än vad den står för idag.

Hasselhoffs kultförklaring är ett mysterium, finns det någon på allvar som tycker om honom? Det gör väl det, om inte annat ibland TV3s produktionsutvecklare. TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar