Sidor

lördag 19 april 2014


Som vanligt under högtiderna visar samtliga tv-kanaler mängder av filmer. Så många filmer så att tidningsredigerarna får jobba under högtryck. Detta gör att en och annan miss förekommer i tidningen. Idag såg jag en bild från alla fotbollsspelares favoritfilm - Nyckel till frihet (1995) i DNs tv-tablå. Problemet var bara att bildtexten var Nyckel till framgång (1987). Jag förstår, intresseklubben antecknar...

En del filmer går slentrianmässigt (Nyckeln till framgång, Maverick) och andra får en smula upphetsad (Tvivel). Det blir dock svårt ibland att välja en kanal, och en film. Man sitter och zappar helt enkelt.
Igår ville jag helst se Medan du sov (1995) med Sandra Bullock och Bill Pullman. Flera scener är väldigt charmiga och ibland kan man undra varför den här filmen sällan får någon större uppmärksamhet? I alla fall när folk skriver eller talar om romantiska komedier. Scenen där Bullock och Pullman går på is och ramlar och kramar om varandra. Hur romantiskt är inte detta? Likaså deras "första dejt" som tar sig uttryck i att de flyttar möbler ihop.


Men reklamavbrotten störde filmen och då passade jag på och titta lite på Bond-filmen Levande måltavla (1985). Men samma sak där, reklamen pajar och tar bort filmens känsla. Men fortfarande är det en Bond-film som jag ser som tämligen modern och ser med ett visst allvar och engagemang. Filmens inledning är en av seriens bättre om du frågar mig. Roger Moore var visserligen trött.  Han var lite för gammal ( 58 år)  för ytterligare ett 007-uppdrag, men visst är det ändå ganska kul och se honom jaga en alldeles överlägsen May Day (Grace Jones) i självaste Eiffel-tornet i Paris. Bond avlossar flera skott från sin Walter Pkh, men helt utan nytta, akrobatiska May Day slänger sig ut genom tornet i sin fallskärm. Sedan blir hon hämtad via båt av Max Zorin (Christopher Walken). Bond är besegrad på bortaplan....men bara tillfälligt, förstås...TA  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar