Sidor

fredag 25 april 2014


Tveklöst har danskarna legat och ligger i framkant när det gäller film och framförallt tv-serier jämfört med Sverige.Det är därför intressant att läsa Erik Eje Almqvists reportage om danske producenten Sven Clausen (6 april 2014 Kultur) om varför danskarna bemästrar dramaserier så bra som dem gör. http://www.svd.se/kultur/det-danska-tv-undret-heter-sven_3434806.svd?utm_source=sharing&utm_medium=clipboard&utm_campaign=20140426


Han lärde sig om tv-produktion när han jobbade för DR och åkte till Fox studios i Los Angeles och följde inspelningen av Spanarna på Hill street.

Det var 80-tal. Den främsta lärdomen handlade om manusförfattarens upphöjda status. Under inspelningen syntes inte regissören till. Det var författaren som var den aktive och som kollade inspelningen, gick igenom dagens tagningar, var med och klippte och var medägare i produktionsbolaget.
I Sverige och i Danmark på den här tiden avsade författaren sitt ansvar och chans att påverka produktionen. Regissören tog över och började tolka manuset.

Clausen slogs av insikter av det amerikanerna kallar för One vision. En tv-serie är alltid författarens avsikter. Manusförfattaren var med under hela resans gång i produktion, medan skådespelare och regissörer kunde bytas ut. Man ville försäkra sig över att ha någon som brann för projektet.

Man har även samarbete med Danska filmskolan. Studenterna får i uppgifter att skriva scener och manus till tv-serierna på Danmarks radio.

Detta har gett onekligen resultat; Mordkommissionen, Örnen, Livvakterna, Krönikan, Brottet, Borgen och nu tv-aktuella Arvingarna. TA




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar