Sidor

söndag 6 april 2014

Sömnen


Somnar olyckligt under Wes Andersons The Grand budapest hotel. När jag sedan vaknar upp, springer alla i filmen. Adrian Brody verkar ond. Willem dafeo ser ut som en vampyr och jagar Ralph Finnes i rodel i en sådan typ av bana. Det känns lite som en lättare ironisk Bond-flirt. Själva jakten och vintermiljön  får tankarna till Bond-mästerverket I hennes majestäts hemliga tjänst (1969) och jakten mellan 007 och Blofeld i slutet.

Men jag fattar ingenting av filmen. Har sovit bort halva Grand budapest, och det är väl någon tavla de bråkar om, tror jag. The Grand budapest hotel får jag dessvärre lägga till den smala kategorin ”bio-sov-filmer”:




Waterworld (1995), De misstänkta (1995) finns där sedan tidigare. Jag vet, det kan låta märkligt. Men ibland är man helt enkelt inte i film-form.  TA

1 kommentar:

  1. Haha! Somnade du under De misstänkta? Jäklar va trött du måste varit! The Grand Budapest Hotel var en njutning i min bok i varje fall...

    SvaraRadera