Sidor

fredag 31 mars 2017

"Svensk" rymdskräck levererar.

LIFE (USA, 2017)
Skräck, sci-fi, thriller
Biopremiär 22 mars
Regi: Daniel Espinosa
Medverkande: Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson, Ryan Reynolds m fl.
Från 15 år
Längd 1 timme 45 minuter
Betyg: AT AT AT AT


Daniel Espinosa debuterade 2004 med kritikersuccén Babylonsjukan och "Snabba Cash" efter bästsäljande deckaren av Jens Lapidus 2010 blev hans biljett till Hollywood. Där gjorde han "Safe House" 2012 med Denzel Washington och Ryan Reynolds och det blev en hyfsad framgång och att få ombord två så pass stora stjärnor i sin första amerikanska film är rätt så imponerande. Men nästa projekt, den påkostade storfilmen "Child 44" med Tom Hardy, Noomi Rapace och Gary Oldman, också den baserad på en bok med samma namn om en mordutredning under Stalintiden i Ryssland, blev en flopp och sågades i staterna och bannlystes i Ryssland. 

Daniel Espinosa.

Men kanske är det så att "third time's a charm", dvs tredje gången gillt, för rymdskräckisen "Life" kan bli rullen som fixar en permanent plats i det förlovade landet för Espinosa. En flopp kan man ha råd med som europeisk inflyttad regissör, speciellt om man gjort en framgångsrik debut, men inte två, då hamnar man ganska så snabbt i tv-serie-träsket eller får göra direkt-till-dvd-filmer.

Att Espinosa ändå fått möjlighet att jobba med så pass stora stjärnor som Washington, Reynolds, Oldman och nu senast Jake Gyllenhaal, Reynolds igen, och svenska stjärnskottet Rebecca Ferguson visar ju på ett förtroende och en tro på att han tillhör den nya, spännande, stilbildande ligan av yngre regissörer från olika delar av världen som bidrar med något eget, nytt och samtidigt kan mixa in det i en traditionell Hollywood-formula.


"Life" är ingen originell film, faktum är att den mest påminner om både Ridley Scott's "Alien" (1979) och "Gravity" av Alfonso Cuarón (2013) och är långt ifrån lika bra som någon av dessa, men faktum är att det inte gör så mycket. När man väl kommer över influenserna och tar den för vad den är, så vinner den mark mer och mer för varje steg den tar i rymden. 
Forskare på rymdstationen ISS (International Space Station) har lyckats få med sig bevis på liv från planeten Mars, men exemplaret växer aggressivt snabbt och lyckan över att hittat liv på Mars förvandlas till en mardröm. Och snart är expeditionen en kamp på liv och död.

På många sätt en märklig film, man tänker hela tiden på "Alien", speciellt i inledningen och vissa scener, som när forskarna sitter och äter och snackar och skrattar vid matbordet, är som "snodda" från den stilbildande rymdskräckisen. Men på nåt vis lirkar sig Espinosa ur kopiator-maskinen och tack vare sin känsla för tempo, takt och berättarteknik så lyckas han, i stort sett, både hylla och göra något hyfsat eget av arvet från "Alien" och rymd-stoftet från "Gravity". 


Ferguson gör faktiskt störst intryck i denna stjärnensemble och det utan att ha något direkt att bita i vad gäller dialog och manus, och därefter är det Reynolds som står för den komiska och nödvändiga distansen som sticker ut.

Tekniken och effekterna, liksom det visuella är klanderfritt och soundtracket av Jon Ekstrand funkar utmärkt.
Det finns en hel del brister i "Life", men det positiva överväger i stort sett det negativa. Filmens längd på ca 105 minuter är både oväntat kort och oväntat passande då många filmer nuförtiden ska vara typ 2 och en halvtimma. Den är spännande, tajt och effektiv och när den väl trampat igång på riktigt efter typ 20, 30 minuter så blir det åka av. Espinosa vet hur en slipsten ska dras och man sitter på kanten av biostolen hela vägen utan att för den skull känna att man varit med om något omtumlande eller mästerligt. 



Originellt är det som sagt inte, men där med inte sagt att man har det tråkigt eller att det är undermåligt. Tvärtom.  "Life" levererar och ibland hoppar man till rejält och vissa scener är ordentligt skrämmande och läskiga. Jag gillade vad jag såg utan att bita på naglarna under resans gång.
Men...hade det inte varit för det smått fantastiska slutet hade helhetsintrycket blivit att man kände att något saknades.

Nästa projekt för Espinosa är en nyversion av Jan Troells Utvandrarna efter romanen av Vilhelm Moberg. Det ska bli oerhört intressant att se vad Espinosa kan göra av den historien!

GS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar