Sidor

måndag 10 april 2017

Drinkar och drömmar


Roger Donaldsons film Cocktail (1988) är för mig en stor del av min uppväxt och barndom. Jag vet att det knappast är Shakespeare som Jan Olov Andersson skrev i Aftonbladet häromdagen. Och jag vet att filmen kommer knappast nämnas i några finare sammanhang. Men den är som sagt en del av mig , och varför klippa av banden? Varför få för sig och kapa ens "filmrötter"?

Minns hur min kusin (som  då var min idol)  såg filmen på biopremiären i Stockholm (på Filmstaden) "Skitfilm", sa han bara om filmen, när jag frågade honom om den.
Det höll mig knappast borta.

Elisabeth Shue spelade Tom Cruises flickvän och hon var ju en stark anledning för mig och se filmen. Hon hade ju inte bara fått Karate kids (1984) hjärta och slå hårdare, sedan tidigare, om man säger så....


Filmen fick duktigt med uppmärksamhet i ungdomstidningarna,  mycket tack vare filmstjärnan Tom Cruises medverkan. Han var på den tiden flickidol och gängse sexsymbol. En film som Cocktail passade honom och gjorde väl knappast beundrarna besvikna (å andra sidan fick det knappast belackarna att ändra sig). Soundtracket till filmen lanserades också flitigt på den tidens musikvideokanaler och Beach Boys fick oväntat en större hit, sent i karriären, med melodin, Kokomo.

Vet inte riktigt hur det kommer sig. Kanske missade jag saker. Kanske har jag en oförmåga att förstå. Trots Cocktails ytliga värld, så tycker jag mig hitta nya saker i filmen för varje gång jag ser den i vuxen ålder. När jag ser om den för 42:e gången , så jag reagerar kanske mest över referenserna i filmens tidiga del.

Filmens hjälte Brian Flanagan (Cruise) läser ekonomi på Class of University i New York. Hans ganska trångsynte lärare nedvärderar Flanagan och hans kursare , mer än en gång. En kvinnliga kursdeltagare drömmer om framgångar i kak-branschen. Läraren fnyser mest åt idén och får ur sig: "så du vill bli en sorts kak-branschens Donald Trump".

Det är kanske mindre sensationellt att det refereras till Star Wars och i det här fallet, Obi wan, då Flanagan skojar med sin blivande läromästare (Bryan Brown) inom bartenderyrket. Roger Ebert var inte särskilt förtjust i filmen , och beskrev den som "fabricerad och tillgjord". Han ansåg att filmmakarna visar med filmen att de inte har särskilt goda kunskaper i vare sig bartender yrket eller alkoholens biverkningar.

Han tycker även att Elisabeth Shues roll är ovanligt passiv och låst. http://www.rogerebert.com/reviews/cocktail-1988 Han ser dock det jag ser. Den sanna kärleken spira mellan henne och Cruise....
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar