Sidor

tisdag 11 april 2017

Dystert om en tax

Wiener-dog
Dramakomedi, USA, 2016
Biopremiär & digitalt via SF Anytime 7 april
Manus & regi: Todd Solondz
Medverkande: Julie Delpy, Kieran Culkin, Greta Gerwig, Danny DeVito, Ellen Burstyn m fl
Från 11 år, längd 88 min
Betyg: AT AT AT


Feel-good-filmer för missmodiga, det kan väl säga att regissören Todd Solondz skapat en karriär av. Med filmer som Welcome to the dollhouse (1995) och Happiness (1998) och Storytelling (2001) mutade Solondz in sig som en av de mest intressanta amerikanska filmskaparna i det lilla formatet där också den lilla, inte alltid helt lyckade människan stod i centrum.

Greta Gerwig som Dawn (även kallad Wiener-dog)

Wiener-dog är något av en comeback för en regissör som antagligen har sin bästa tid bakom sig, men som med den nya filmen visar att han fortfarande kan bränna till och vara relevant.
Detta är nog hans mest tillgängliga film och är samtidigt lite av en uppföljare till Welcome to the dollhouse då vi första gången träffade Dawn (nu spelad av Gerwig) och Brandon (Kulkin) som är med i en av de fyra olika episoder med gemensamma nämnaren att hunden passerar genom de olika karaktärernas liv.


Wiener-dog är ojämn men är också skönt typisk Solondz; skev, rolig, älskvärd, deppig och underfundig.
Men tyvärr känner jag inget större engagemang. Jag fattar ju att Wiener-dog, hunden alltså (slang för tax) blir som en stafettpinne för att beskriva dessa dysfunktionella människor och deras liv. Men jag bryr mig inte så mycket och om det är nåt jag känner så är det för hunden som far rätt illa genom filmen.

Men det är en skön och välspelad cast och Solondz är en röst som behövs och det är kul att han är tillbaka.
Detta är verkligen ingen film för de ambitiösa, för alla de som inte kan fatta att man inte har nån större plan för livet och känner sig vilsen.

Helhetsintrycket blir bra och lite befriande deppigt.
Men något för kyligt och skissartat.

GS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar