Sidor

söndag 29 augusti 2010

En Galen natt

EN GALEN NATT / DATE NIGHT
DVD & Blu-Ray Premiär 18/8
Regi: Shawn Levy
Roller: Steve Carell, Tina Fey, Mark Wahlberg m fl.
Från 11 år
Tid: 1 tim 41 min
Betyg: AT AT



Mina förväntningar var höga. Regissören till båda Natt på museet- filmerna och favoriterna Carell och Fey bådade gott och filmens story fick mig att tänka på två mindre klassiska "Natt"- filmer - Martin Scorseses En natt i New York (After Hours) och John Landis Into the night.

Men tyvärr blev det mest pannkaka av allting. Svårt att peka på vad som gått snett, men storyn är tunn som lackmuspapper och mest obegriplig och sen är kemin mellan Carell och Fey inte den bästa. Konstigt nog kan man tycka, de är ju så bra och roliga på var sitt håll, men kanske är de för lika?


Hur som helst så är deras nattliga äventyr då dem av misstag tas för några andra och jagas av skurkar och korrupta snutar inte helt utan skratt eller underhållande bitar, men de bästa scenerna är när de är allvarliga och pratar om äktenskapet och problemen med egen tid och eftersom det här är en komedi eller actionkomedi så vill man ju skratta och ha kul.
Och det har man alldeles för sällan. Man vill så gärna att det ska vara bra och skruvat och tokigt, men det blir mest att jag sitter med ett falskt leende på läpparna filmen igenom eftersom mina ögon antagligen inte visar att jag har så värst kul.
Tillslut blir leendet stelt och jag börjar så smått gäspa istället...

GS.

1 kommentar:

  1. enligt nöjesguiden är steve carell är överskattad, stämmer det?

    SvaraRadera