Sidor

söndag 1 juni 2014


Hamnar framför Rambo, First blood II (1985) som går på en av tv-kanalerna. Det är ju en film jag fått för mig att jag sett för hundra år sedan. Med betoning på "fått för mig". Inser ganska snabbt hur minnet och nostalgin bedrar mig. Rambo II tillhörde den typen av filmer som man som pojke såg hemma hos kamrater. Vi snabbspolade igenom alla prat-scener för att se på actionscenerna. Vi spolade igenom de första tjugo minuterna för att kunna se när Rambo (Sylvester Stallone) mejar ner halva Vietnam. Som om detta inte var nog. Han spränger sedan i stort sett hela världen i bitar.

Vad ska man säga? Rambo-filmerna har ju  någon slags kult-status, och har väl en trogen fan-skara. Men kan ändå inte sluta tänka på en sak. John Rambo får personifiera Världspolis, den amerikanska krigsindustrin och en stridsmaskin som hökarna (patrioterna) i Texas och Vita huset måste drömma om. Och filmen är våldsam på ett sätt  så att den når nya nivåer och borde fått dåtidens videovåldsdebattörerna på högvarv. James Cameron (Terminator, Titantic) har skrivit ihop med Stallone filmens manus. Filmen belönades (eller straffades snarare) också med en Razzie award för "sämsta manus", 1986 (http://www.imdb.com).

Richard Crenna 


Stallone och Martin Kove
Charles Napier i När lammen tystnar (1991)

Richard Crenna är filmens behållning som Rambos största supporter , general Trautman. Martin Kove (Karate Kid) och Charles Napier (När lammen tystnar) ses också i biroller. Bekanta ansikten men skådisar man aldrig lär sig namnet på och väldigt starkt associerade med en film i karriären. TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar