Sidor

lördag 6 juni 2015

Tvillingarna Milo (Hader) och Maggie (Wig) har inte talat med varann på över 10 år. Deras far har sedan en tid avlidit. Kontakten med deras mor är vad den är.
När tandhygienisten Maggie står i badrummet , händerna fulla med Dödens alla tabletter, vet vi inte att hon är gift med den stabile trädgårds-skötaren Lance (Luke Wilson). Vi vet inte heller att paret har försökt under en längre tid och få barn, men resultatet har uteblivit. Hennes självmordsplaner får ett snöpligt avbrott när hon via telefon meddelas att hennes bror , Milo, vårdas för sitt liv, efter ett självmordsförsök. Milo är homosexuell, självisk och bitter efter att hans skådespelarkarriär aldrig fick fart i Los Angeles som han hoppats på....


SNL-stjärnorna Bill Hader och briljanta Kirsten Wig övertygar i  Craig Johnsons The skeleton Twins (2014), detta rörande, och jordnära lilla drama om och leva livet trots besvikelser och vetskapen att inget blev som det borde ha blivit.

Milo har en fantastisk scen som ekar Terry Malloy (Marlon Brando) och hans I could i´ve been a contender-scen i Storstadshamn (1954) när han ser tillbaka på sitt liv. Milo tänker på den dumma killen (Justin) från gymnasiet som tråkade honom.

Han säger:
"Pappa sa alltid att J (Justin) skulle ha sin livs bästa tid i skolan, och sedan skulle hans vuxna liv svalna. Medan min tillvaro skulle bara bli bättre , och i långa loppet skulle jag och dem andra som blev utsatta - vara och bli vinnare.
Men Pappa hade fel.
Det visade sig att jag aldrig blev den där framgångsrika skådespelaren i Los Angeles, med hund, vacker pojkvän och glamourös bostad. Och när jag ser J idag, som jag trodde skulle jobba som biträdande chef i någon rutten sportbutik, så ser jag någonting annat. J har en fin fru och två barn och är väldigt lycklig. Han lever i Kalifornien i ett stort hus och har ett bra jobb som dataingenjör.
Jag inser nu att det var jag , det var mitt liv som nådde sin höjdpunkt på gymnasiet, och inte Justins."
Och sällan har väl en så utskälld grupp och hitlåt som Starships Nothing´s gonna stop us now fått en sådan fin renässans som i en kärleksfull scen i filmen mellan syskonen Milo och Maggie. Den här filmen går inte och motstå. Se den!
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar