Sidor

lördag 3 februari 2018

När Hitchcock fann slutet på historien


Året 1935 köpte Filmbolaget RKO rättigheterna till Anthony Berkeleys roman Ont uppsåt. Boken handlar om en kvinna som befarar att hon kommer bli mördad av hennes nye make.
Man hade inte lyckats få till något manus till filmen Suspicion (1941), förrän Hitchcock kom in i projektet , främst som regissör. Han hade gärna behållit bokens slutfinal, där mördaren kommer undan med brottet. Men det slutet blev aldrig filmat.

Istället planerade Hitchcock i samråd med Alma Reville, Joan Harrison och Samson Raphaelson, en historia om en kvinna som misstänker att hennes spelmissbrukare till make, vill döda henne, för att komma åt livsförsäkringspengar. Men i slutet av historien upptäcker hon sanningen - hennes make har i själva verket planerat sitt eget självmord.

Det skulle vara en hel del turer kring Slutet på filmen.

Hitchcock såg en möjlighet på ett lämpligt slut: Lina (Joan Fontaine) ber till Gud om att förlåta maken Johnnie (Cary Grant). Johnnie serverar henne ett glas mjölk och hon tror sig det innehålla dödligt gift. När giftet inte ger den effekten , går hon till Johnnies rum, där hon finner honom själv ha tagit giftet. Hon känner sig lättad och förstår sedan att han hade aldrig avsikten till att döda henne, och deras äktenskap kan nu räddas.

En testpublik skrattade åt detta slut.

Det gjorde att filmbolaget RKO chefen George Schaefer gärna föredrog ett annat typ av slut:

Johnnie försöker verkligen förgifta Lina , hon berättar för honom att hon vet om det, och är redo att dö för honom och förlåter honom. Skamsen dricker han giftet själv, långt före hon kan förhindra honom. Det visar sig vara sömnpiller , som han fått av en vän som skulle egentligen försett honom med giftet. Men detta har vännen gjort för att rädda Johnnie och Linas äktenskap....

Detta var inget alternativ för en sådan som Hitchcock. Vad gjorde han då? Han klippte bort Linas Guds-bön, filmade olika vinklar av glaset med mjölk som stod orörligt vid nattygsbordet intill sängen, behöll en scen där Lina tror att Johnnie försöker knuffa ut henne ur bilen, för att öka mord-misstankarna och placerade den i slutet. Allt han nu behövde göra var att filma ny dialog i samband med bil-scenen.
Det blev mycket lyckosamt. Joan Fontaine belönades så småningom med en Oscar för rollinsatsen. TA

Källa: Krohn, Bill, Hitchcock at work, 2000, Phaidon Press Limited, s.36-37 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar