Sidor

lördag 15 augusti 2015

Drömmen om Jodie

Jodie Foster under Oscars-galan 1989

Drömde om Jodie Foster i natt.
Hon jobbade tydligen i en film/video/dvd butik (lite oklart var någonstans, bara). När jag såg henne där, tvekade jag inte.
Gick fram och bad henne om autograf. Det var inga problem. Frågade henne om När lammen tystnar (1991) och om Anthony Hopkins var knepig och spela emot. "Sure", sa hon bara. Hon såg betydligt yngre ut än vad jag väntat mig. Hon såg ut och vara mellan 25 och 30. Hon var klädd i blåa jeans och en svart t-shirt med rosa text. Och gissade att tröjan var butikens arbetskläder.
 Vi lämnade butiken och promenerade längs dem närliggande och lite ödsliga gatorna. Det såg ut och vara någonstans i London. Kanske Kensington.
Jag frågade henne, vart ska vi.
We´re going to Kista Centrum, sa hon hur lugnt som helst. Och som det vore det mest självklara i världen.
Hon såg min stora förvåning. "No problem", sa hon bara och log.
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar