Sidor

onsdag 30 juni 2010

Sorgens dag


Det som skulle bli ett glatt 25-årskalas blir nu istället ett nödvändigt och bittert farväl.


Anrika Hultsfred-festivalen går i graven.

Festivalarrangören Rockparty har sedan länge tampats med orolig ekonomi och sjunkande antalet besökare.

Man har fått se sig bli omsprungen av mer slipade konkurrenter (WAW och Peace and Love).

Hultsfred har också sig själva att klandra, sedan mitten av 00-talet började bokningarna bli alltmer desperata och fantasilösa.

Men det är ointressant att fortsätta spy galla på Hultsfredsfestivalen.

Beskedet om nedläggning är beklämmande för orten inte minst.


Men också för oss som en gång eller flera gånger vistas runt Hawai, Pampas, Teaterladan och de andra scenerna.

För egen del har jag fått större delen av min musikaliska skolning på Hultsfredfestivalen. Det är där jag har sett mina favoritband spela, det är där jag upptäckt ”nya frukter” och det är även där jag har mött flera likasinnade med dunkanden hjärta för popmusiken.

Hos oss är inte ett öga torrt, en dag som denna.

Snyft, här kommer en spellista - dedikerad Hultsfred…

TA
New Order Crystal

Håkan Hellström En vän med en bil

Kent Saker man ser

Weezer The Sweater song

Badly drawn boy Once around the block

Oasis Shakemaker

Broder Daniel I´ll be gone

Bob Hund 100 år

Caesar´s Palace Kick you out

Garbage Only happy when it rains

Primal Scream Burning wheel

Weeping Wilows I can´t make it alone

Motorhomes It´s alright

Teddybears Sthlm AHead of my time

Sahara hotknights Drive dead slow
Gemma Hayes Let a good thing go

Olle Ljungström Spelar vanlig

Embrace All you good good people

St Etienne The Bad photographer



Manic Street Preachers If you tolerate this your children will be next

Ed Harcourt Apple in my eye

Catpower He War

Radiohead Karma Police

Counting Crows American girls

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar