Sidor

måndag 4 april 2011

Tompa har FF


1983 gör den 21-åriga Tom Cruise komedin Föräldrafritt (Risky business). Han sprudlar av energi, och dansar bokstavligen fram i rollen som tonåringen Joel Goodsen. Hans föräldrar lämnar honom ensam hemma under en vecka. Föräldrarna ska ut på resa. Joels vecka blir händelserik och dramatisk. Allt förändras när han ringer en call-girl, Lana (Jennifer Jason Leigh).

Tom Cruise har varken förr eller senare varit så här rolig som här. Stjärnstatusen gjorde honom allvarligare och mindre spontan, helt klart.

Föräldrafritt har en ambition att skildra en pojkes upptäckande av sin sexualitet. I Joels drömmar märker vi hur han fruktar för och trånar efter förbjuden frukt. Det skänker en viss mystik i en till synes konventionell charmig 80-tals komedi.

Enligt Cruise ( i en intervju i Merv Griffin show 1983) skildrar Föräldrafritt en ung mans förhållande till samhällets krav. Han måste få ett perfekt jobb och en perfekt flickvän osv. Lana i filmen, säger han är en metafor för kapitalism, som får Joel och lyckas.


Jag retar mig på filmens politiska ställningstagande. Det blir tydligt att filmen är en produkt av sin tid; Reagan vid makten och gryende nyliberalism. Allt ska och kan köpas för pengar. Sensmoralen i filmen blir nästan ”jag tjänar pengar, alltså finns jag”.

Kvinnosynen är också tveksam. I mina 2011-årsglasögon ser jag en klar idealisering av en lyx prostituerad. Föräldrafritt är ett tidsdokument på gott och ont. TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar