Sidor

onsdag 12 juni 2013

Orättvis box


Hittar en Sean Penn Collection (2007) i en av stans större dvd-kedjor. Jag hajar till. Äntligen tänker jag först. Vid en närmare titt på innehållet blir jag snabbt besviken. Varför dessa ständiga felaktiga urval?  Vem bestämmer vilka filmer som får läggas hej vilt ihop? Hur har man tänkt liksom?
Sean Penn boxen omfattar följande titlar: Dead man Walking (1995) 21 gram (2003), State of grace (1990), Colors (1988) och Tapto (1981).
De två första filmerna kan jag förstå och bör kanske vara med. Tim Robbins film  Dead man Walking belyser ju dödstraffets icke vara eller vara. Alejandro Gonzalez Inarritus (Amores perros, Babel)  hundar) film 21 gram frågar oss vad styr våra liv och vad avgör vårt öde?
Kanske är 5 titlar alldeles för snålt när det gäller en box för en sådan som Sean Penn. Han tillhör ju en av dem allra största amerikanska skådespelarna. Det går kanske inte att göra honom riktigt rättvisa.  Men nog skulle boxen kunna kompletteras med Mystic river (1999), Häftigt drag i plugget (1982), At Close range (1985) och Woody Allens Dur och moll (1999). Nej jag får inte ihop det. Jag vill ha med Carlitos way (1993) och Uppgörelsen (1989) också. Penn har helt enkelt gjort för mycket bra för att passa box-formatet. Cinemateket hör ni mig! Jag vill se Sean Penn tema i höst!  TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar