Sidor

torsdag 13 juni 2013

Pedro, The Pointer Sisters och Clark Griswold



Musikens betydelse bör aldrig underskattas. Musikens påverkan i filmer ska heller inte bara förbises. Spanjoren Pedro Almodovar är aktuell med komedin Kära passagerare eller Im so excited (svensk biopremiär 5 juli) om man föredrar hellre den engelska titeln. The Pointer Sisters gamla hit Im so excited har onekligen en central roll i filmen. Det blir lite som när man gör slut. ”Det är inte fel på dig utan det är mig” hör jag mig säga för mig själv. Och jag tänker på Pedro Almodovar, Pointer Sisters och faktiskt Ett päron till farsa (1983).


Låt mig förklara.


En del musik förknippar jag flera filmminnen med. Det är ju som med reklam för vissa människor. Flera reagerar väl på Billy Pauls Your song och tänker per automatik på Vingresor.

När jag hör The Pointer Sisters Im so excited återvänder jag alltid till filmen Ett päron till farsa. För övrigt kanske filmhistoriens roligaste film (med konkurrens av Åh vilket party!).

Jag ser Clark Griswold (Chevy Chase) framför mig. Han kör bil. Stämingen är lite sömnig och lite irriterat med hustrun och barnen. Griswold får dock energi. I ena sidospegeln ser han en röd Ferrari komma i hög fart. Något ögonblick senare ser han henne, Cristie Brinkley.


Hon kör bredvid honom längs vägen och de flirtas och i hennes bilstereo pumpar The Pointer Sisters. Låten talar om för oss om Griswolds känslotillstånd. Hon kör om honom och han kör efter henne i extremt hög fart. Hustrun Ellen (Beverly D Angelo) vaknar upp och ingriper genast... 

Det återstår och se om Pedro Almodovars flygvärdinnor kan ändra på min relation till The Pointer Sisters. Jag är tveksam. TA   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar