Sidor

tisdag 30 juli 2013

Bara regn hos mig



Regn på film får mig snart att tänka på Taxi driver (1976). Taxichauffören Travis Bickle (Robert De Niro) pratar om skyfallet som ska falla ner och föra bort slöddret från gatorna.


Det dröjer heller inte länge förrän mina tankar går till Paul Thomas Andersons Magnolia (1999). I slutfinalen i filmen minns envar om vad som föll ner från ovan. Det var inte som i England, "raining cats and dogs". Snarare "raining millions of frogs". Varken före eller senare har vi i en film fått bevittna ett regn så monstruöst och Bibliskt symboliskt som i Magnolia. Det är dock inte helt sant märker jag i skrivande stund.
Ridley Scott hann ju före med Blade runner (1982). I framtiden regnar det ständigt. Aldrig solsken, aldrig uppehåll. Bara regn hos mig. Om man är Harrison Ford.

 
 

Men lika självklart som regn på film är lika med djävulska förhållanden (Jurassic park ,1993, Seven, 1995), skräck (Poltergeist, 1982, Besökarna 1988), dystopi och den extrema mardrömmen (Cape fear, 1992) finns det motsatta. Vem minns inte hur Hugh grant och Andie McDowell kysser varandra i ett ljummet sommarregn i Fyra bröllop och en begravning (1994) eller hur Jonathan Rhys Myers och Scarlett Johansson omfamnar varandra vid ett skördefält i Matchpoint (2006).



Regn på film förhöjer dramatiken (Point break 1991) och på många sätt när allt kommer omkring är det flera regniga scener som vi minns från filmerna. Ibland är det just Den Scenen med hällregnet som vi bär med oss djupast från filmen. TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar