Sidor

fredag 10 oktober 2014


Ser om Bryan Singers X-men (2000). Det är 14 år sedan jag såg den senast. Kan inte säga att jag minns särskilt mycket från filmen. Men jag vet att jag gillade den när den kom. Var imponerad av filmens budskap, kopplingar mellan serietidningsvärlden och riktiga historiens skeende, till nazismen och McCarthys jakt på kommunister. Och jag minns hur jag verkligen omfamnade kärlekshistorien mellan Wolverine (Hugh Jackman) och Rouge (Anna Paquin). Men varje tid har sin tår och sitt leende.

Nu när jag ser om X-men rinner historien/filmen av mig på nolltid. Hugh Jackman är en ny Mel Gibson. Det blir som ett mantra som far igenom huvudet på mig under visningen. Om han nu är en ny Mel Gibson, vad är hans motsvarighet till Dödligt Vapen?
X-men var en av de tidiga superhjältefilmerna och lade grund till dagens stora genreframgångar. Och därav filmens snabba åldrande. Säg mig , vad hände med Halle Berry? TA


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar