Sidor

lördag 25 april 2015


M Night Shyamalans (vars namn jag aldrig lär mig uttala rätt, tyvärr) karriär går och tvista länge om huruvida han gjorde mästerverk eller bottennapp.


Var han den nye Spielberg? Både ja och nej, men i mitt fall väckte han mig med filmer som The Village (2004) , Signs (2002) och Unbreakable (2000). Hans filmer hade mystik och kändes som sagor eller fabler av något slag. Han lyckades även ge superstjärnorna som tex  Bruce Willis och Mel Gibson annorlunda roller och "nytändning" i deras skådespeleri skulle jag påstå. Som ni förstår är jag på väg och skriva ett försvarstal för regissören Shyamalan....


I mitten på maj premiärvisas hans redan omtalade tv-serie Wayward pines på kanalen Fox.
Matt Dillon spelar en Secret service agent, Ethan Burke, som tycks fastna i en småstad när han är där och utreder två agenters plötsliga försvinnanden....
Han kraschar med bilen och när han vaknar upp minns han bara sitt namn, sin hemadress och varför han åkte till Wayward pines...


Enligt Dillon är "det ett surrealistiskt kriminal drama med inslag av science fiction". Flera vill gärna jämföra serien med Twin Peaks (1990), men undertecknad känner att den jämförelsen råder det numera inflation på. Det håller på utmynta i och bli "en modern klyscha"....
Shyamalan har dock gjort som David Lynch gjorde med Twin Peaks, nämligen regisserat pilotavsnittet och för övrigt finns med som exekutiv producent. (Källa: Empire, april 2015, s. 108,artikel Agent of w.e.i.r.d skriven av Chris Hewitt) TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar