Sidor

torsdag 30 juli 2015

Sjökaptenen Sparrow navigerar sig in i filmhistorien


Det är vanskligt och se om filmer.
Blir verkligen varse om det när jag ser om Pirates of carribbean (2003). Efter en timme är jag fullständigt mätt och less på skelett som får liv, ytterligare några svärdscener och ännu ett massivt , storslaget foto som fångar SKEPPET....SKEPPET FROM HELL, liksom. Vem bryr sig?

När jag såg filmen på bio , 2003 , för första gången , var jag ganska exalterad. Medryckande hyllning till barndomens matinéhjältar och äldre piratfilmer. Ovanligt lyckad mix av actionäventyr och familjeunderhållning.

Vad är det då om har ändrats så där mer än 10 år senare?
Kanske inte så mycket. Det är väl jag själv som mest måste "åter-födas", som måste "hitta barnsligheten" och tillbaka till "det lekfulla".

Filmtidningen Empire gjorde nyligen en topp 1000 lista över filmhistoriens bästa filmkaraktärer , Jack Sparrow (Johnny Depp) hamnade på 8:e plats på listan.

http://www.empireonline.com/100-greatest-movie-characters/default.asp?c=8

Och jag kan väl tycka att det är orimligt med den höga placeringen. Men det är rimligt att han är med på en sådan lista, helt klart. Denna smått skröpliga sjökapten, influerad av Keith Richards utseende gör avtryck, på liknande sätt som en Han Solo eller det första mötet med säg en Jake Gittes. Det finns något komiskt över hans mörka gestalt och han är nästan lika mycket hjälte som clown. På samma vis  har vi inte riktigt sett den typen av karaktär som Sparrow på film tidigare. Det gör honom rätt unikt.
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar