Sidor

söndag 5 juni 2016

Förstklassig fransk dramakomedi med stort hjärta

I familjen Belier är alla dövstumma utom den 16-åriga dottern Paula. Hon blir familjens språkrör, såväl som hos doktorn som vid marknaden.
Paulas musiklärare upptäcker att hon är begåvad och besitter en enorm talang. Hon anmäls till en finare uttagning för den statliga radion i Paris, som kan föra henne in på en musikutbildning av rang.  Men kan hon lämna familjen i sticket efter alla år? Och hur kommer familjen reagerar om hon tänker bara på sig själv och försöker jaga drömmarna i solen?

Èric Lartigaus dramakomedi Familjen Bélier (2014) har gjort stor publiksuccé hemma i Frankrike och det är lätt och förstå varför. Det vimlar av känslor i den här filmen, det är finstämt, roligt, lite vemodigt och mest sympatiskt och mysigt. Man älskar karaktärerna (musikläraren Thomasson är genialisk spelad av Eric Elmosino, för och nämna ett exempel) från första stund och det är en ynnest att få följa med dem under "resans färd".... Stundtals kommer jag på mig själv , gråtandes framför filmen, det är det mänskliga, det småskaliga, det kärleksfulla, det varma och det genuina i historien som drabbar mig riktigt ordentligt....

Filmen har jämförts med Amelie från Montmarte, och jag förstår den poängen, men jag vill ändå påstå att Familjen Bélier står på egna ben och tar med dig till en alldeles egen , underbar och vidunderliga värld. Detta är en förstklassig fransk dramakomedi när den är som mest underhållande och med störst hjärta. Tro mig, det här är en film du inte vill vara utan!
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar