Sidor

tisdag 6 april 2010

Beattys röda ögonblick

Många skulle nog fundera en eller två gånger om att göra en film i Hollywood om en amerikansk socialiat/kommunist. Särskilt under 80-talet, då USA befanner sig i Kallt krig med Sovjet. Men inte Warren Beatty. Han regisserade, producerade och skrev manus till filmen Reds (1980) om revolutionären och radikale journalisten John Reed (1887-1920) som bildade amerikas kommunistiska arbetarparti.

Reed (Beatty) reser till revolutionens Ryssland, 1917,  och han skriver en uppmärksammad bok om den ryska revolutionen, Tio dagar som skakade världen. Journalisten Louise Bryant ((Diane Keaton) delar hans kärlek och politiska intresse, men kan hon och Reed leva som dem lär? I sexuell frihet? Och ett liv där man väljer revolutionen framför kärleken?  Och om man inte fortsätter kampen, var vad då vitsen att finnas till?

Reds (amerikanskt slanguttryck för "kommunister" och "socialister") har fördelaktigt en lågmäld ton för att vara en episk och politisk film. Filmen känns trots inspelad 1981 fortfarande aktuell ,  inte bara för ämnet, den amerikanska paranoian (idag heter väl den terrorism, och inte kommunism), utan för också Warren Beattys slipade berättargrepp. Han pendlar mellan spelfilm och återberättelser från så kallade "vittnen", vilka är riktiga personer som var med under John Reed leverne. Några av rösterna är välkända som t ex Henry Miller, och här finns också röster från högerflanken, som  ogillade John Reed kraftigt, vilkret bidrar till en viss nödvändig nyansering.

Men det är en lååång (över 3 timmar) film och ibland tappar historien tempo och fokus. Dock blir det aldrig riktigt dåligt. Skådespelarna är alldeles ypperliga; Betty, Jack Nicolson (spelar dramatikern  Eugene O Neill som var vän till John Reed ) och Diane Keaton. Gene Hackman syns också i en miniroll här. Vilken besättning!

Reds går till filmhistorien, inte minst för filmens hela 12 Oscarsnomineringar (vilket få filmer lyckats med varken förr eller senare)  Reds vann 3 Oscars, bästa regissör (Beatty), bästa foto (Vittorio Storaro) och bästa kvinnliga biroll (Maureen Stapleton).


DVD-utgåvans extramaterial är relevant, här får vi intervjuer med Beatty och Nicolson och filmbolagsfolk som t ex Paramounts förre VD, Barry Diller. Han gör också en lustig iakttagelse. Filmen Reds som handlar om kommunister och amerikas vänsterrörelse, gjordes av ett av Hollywoods mest konkurrensinriktade och kapitalistiska bolag Gulf/Western (ägare av Paraomount). Hur går det ihop?


Beatty berättar om svårigheterna under filminspelningen, eftersom han både skulle regissera och skådespela (”of his top of his game”). De olika rollerna kräver skilda färdigheter. Skådespeleriet bygger på att släppa loss, medan regissören måste ha allt under kontroll.

Hur löste Betty detta till slut? Svaret får du i DVD:ns extramaterial.
Men en viss scen i filmen från fiskarbyn och bohemlivet i Provincetown, med trion Nicholson/Beatty och Keaton, skvallrar om hur det kan ha sett ut under inspelningen. Keaton repar repliker och scener, Nicolson och Beatty sitter avsides, betraktar, ger feed-back och direktiv.     
TA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar