Sidor

fredag 23 april 2010

Slutet för Bond?

Den planerade 23:e James Bond filmen har tillfälligt skrotats helt eftersom filmbolaget MGM har ekonomiska problem och man tänker ju då att det måste vara major problems eftersom de senaste Bond-rullarna med Daniel Craig spelat in mer stålar än alla tidigare 007- filmer. Så det måste vara illa ställt om man inte ens kan dra igång productions för en så säker kassa-ko som en ny Bond-rulle.

 

Skjuts upp på obestämd tid...

Men jag vet inte. Kanske är det dags att lägga ner Bond. Visst har Craig som Bond blivit en nytändning för agent 007 men det är inte längre samma Bond som förr. Oundvikligt kanske, men jag saknar känslan och tonen i de gamla, hederliga, lite småtöntiga filmerna med min favorit Roger Moore. Även Pierce Brosnan funkade hyfsat, han var ofta bättre än filmerna med undantag för Goldeneye som var en höjdare.

Craig gick mer åt Sean Connery-hållet och inget fel i det, men filmerna i sig tenderade att bli för mycket action i stil med Bourne-filmerna och Bond själv lite för mycket broiler och lite för seriös och allvarlig. Nånstans kan jag tycka att de nya 007 med Craig tappat lite av den klassiska Bond-feelingen.

Men där finns det säkert olika åsikter, många tycker säkert Moore stod för en för humoristisk Bond och blev lite löjlig. Hursomhelst är framtiden just nu oviss för allas vår hemlige agent. Om inte något annat filmbolag köper rättigheterna så kan det dröja med en 23:e Bond-film eller så blir det inget mer.

Och när jag tänker efter så skulle det kännas konstigt. Bondfilmerna var en orsak till att jag blev fascinerad av film till att börja med och de har liksom alltid funnits så länge jag gått på bio och jag vet inte hur jag skulle reagera om det slutade göras filmer om James Bond.
Kanske skulle världen gå under?

Göran.

1 kommentar:

  1. Bond kanske skulle kunna passa bättre i dag som tv-serie. Men fortfarande kvarstår stora frågan: för vem görs Bond idag? Och vilka behov tillfredställer han? Han är en kvarleva från Kalla kriget och världskonflikterna ser idag mycket mer annorlunda ut....
    Bond har i och med Craigs mantel förnyats och blivit mer "i tiden", men konkurrensen är hårdare än någonsin. Jo, Bourne identity filmerna regerar och har 007s auktoritet från 80-talet. Jag är normalt inte förtjust i förhistorier, men i Bonds fall ,skulle jag gärna vilja se en film om hur 007 blev 007. Vad formar honom och drivkrafterna till att bli spion? Och det behöver inte helt göras utan humor... Bond är tydligt en produkt av 60-talet, snabba bilar, vackra kvinnor, superonda skurkar och teknik varu hus. Bond handlar mycket om nostalgi, och däri ligger problemet. Hur bygger man någonting frammåt med hjälp av minnen? Och nostalgi har sin begränsning eller hur? Jag rankar George Lazenby som min Bond-favorit. Men han är hånad, utskälld och bortglömd. Han fick bara en film som Bond. Daniel Craigs Bond är allvarlig och visar samtida Mansideal. Motsvarigheten hittar vi bland Sarah Jessica Parker i Sex and the city. Ponera att leka med tanken att de bägge skulle träffas. På en hotellbar. Den snygge mördaren och den söta city tjejen. Vad skulle de prata om? Kanske inte så mycket annat än att de vill flytta ut på landet och skaffa barn... Det börjar bli dags nu.../t

    SvaraRadera