Sidor

onsdag 28 april 2010

Fascinerande vackert om olyckligt människoöde

När man försöker närma sig Roman Polanskis filmproduktion, går det inte riktigt att undvika hans privatliv. Odiskutabelt har Polanskis privatliv haft inverkan på sina filmer, kanske inte alltid vad och varför vissa historier måste filmas, mer hur de har filmats, när och var de har spelats in någonstans.

1978 lämnar Roman Polanski USA, för att han riskerar att hamna i fängelse. Polanski misstänks för en våldtäkt mot en 13-årig flicka (rättprocessen pågår som bekant än). Han flyr till Frankrike.

Tess (1979) blir Roman Polanskis första film på 5 år (efter Chinatown, 1974). Filmen inspelad i vissa delar i England och i Frankrike (Normandie och Bretagne) och blir den dyraste franska filmen dittills. Baserad på Thomas Hardys roman Tess av släkten d´Urberville.

Det är fascinerande läsning i Roman Polanskis memoar Polanski (P.A Norstedts & Söners förlag, 1984) om inspelningen och arbetet av filmen Tess. Filmen utmynnar i en jättebudget, och drar ut på tiden. I en by, Leslay i England tvingas man betala by innevånare för att man har ”lånat” deras stad och ”sminkat om” (tagit bort alla tv-antenner och elledningar) den till 1800-talsmiljö. Filmens fotograf, Geoffrey Unsworth känd för att ha fotograferat Stanley Kubricks 2001: A Space odyssey avlider hastigt under inspelningen. Hans ersättare, Ghislain Cloquet får till en början en omöjlig uppgift, att smälta in i gemenskapen bland ett sammansvetsat filmteam i sorg.

Tess blir klar, men till en början råder svalt intresse från filmbolag att köpa in filmen. Filmen visas framgångsrikt i Frankrike, men begränsas till tre visningar per dag istället för fyra, eftersom speltiden passerar 3 timmar.

Polanski försöker därför klippa ner filmen, men misslyckas. Francis Ford Coppola försöker hjälpa honom, han säger sig också vara intresserad att köpa in filmen via sitt bolag, Zoetrope, till staterna. Under vissa villkor. Coppola vill bland annat att ha mer närbilder på Natassia Kinskis Tess i filmen. Han har också synpunkter på filmens inledning, och vill "slakta" förtextscenen, som Polanski själv verkar vara väldigt förtjust i. Det faller inte Polanski i smaken.


Tess börjar mycket vackert och jag kan förstå att Polanski mycket bestämt avfärdade Coppolas råd.

Vi ser på långt håll i horisonten, ett stort sällskap marscherar på rad, och vi hör blåsinstrumentmusik. Dimmigt landskap, med kullar och på en mindre grus väg kommer det stora sällskapet vandrades. Förtexterna rullas ner och kameran står stilla, efter några minuter då texterna är avklarade får vi se församlingen i närbild. Det är unga flickor i vita klänningar, sjungandes och lyckliga. På väg till dansen på ängen. Bland alla vackra flickor finns Tess.

Och vi är bara några sekunder från Den stora Kärleken. Bonde-flickan Tess kommer alldeles strax möta den i form av Angel Clare (Peter Firth) som av en slump ser de dansade flickorna på ängen. Men samtidigt är vi också nära det som blir avgörande för Tess öde. Hennes far kommer komma farandes på häst och vagn, gravt berusad. Till flickornas skratt och förlöjligande av Tess. Tess försvarar sin fader men kan inte riktigt dölja en viss genans…

I hemmet sedan får Tess förklarat vad av faders ”festande”. Hennes far har nyligen fått höra att familjen tillhör en aristokratisk släkt. Tess skickas sedan iväg av sina föräldrar till avlägsna släktingar för att, ja vad då? Göra ”klassresa”…


Flera hävdar att TESS är en romantisk kärleksfilm, men det är att förenkla. Jag kan heller inte se särskilt mycket romantik. Angel Clare som blir Tess livskärlek, fördömer och sviker henne, och blir i mina ögon symbol för patriarkala strukturer. Tess är främst en fascinerande vackert visuell film om ett olyckligt människoöde, i historisk miljö om klass och könsroller
TA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar