Sidor

tisdag 13 april 2010

Välkommen tillbaka Lukas


Paret Ellen (Michelle Williams) och Leo (Gael García Bernal) lever i New York med dottern Jackie (Sophie Nyweide) och barnflickan Gloria (Marife Necesito). Han är framgångsrik speldesigner och hon är kirurg. Familjen bor högst upp i en jättelägenhet, med en utsikt över hela staden och med ett gängse kylskåp sprängdfyllt med mat.  Vad döljer sig bakom den perfekta fasaden? 

Som i Lukas Moodyssons tidigare filmer står barnen även i Mammut (2009) i centrum. Här får vi följa dessutom flera utsatta barn. Kanske allra tydligast blir det med barnflickan Glorias söner i Filippinerna. De har mat, husrum och en mormor som sköter om dem. Men saknaden efter mamma tycks vara omättligt stor.


Pojkarna förstår att mamma är i ett annat, rikare land för att tjäna pengar och hjälpa dem. Men vad är den kraftinsatsen egentligen värd? När man inte tycks kunna leva tillsammans. Och vad krävs för att få tillbaka mamma? Hur högt måste priset bli?

Jackie får allt det hon pekar på , men inte sin egen mors tid och närhet. Modern Ellen har valt jobbet framför allt annat. Dedikerad i rollen att rädda andras liv. Men är hon medveten om priset?

Fadern Leo framstår som ”en ung man med en förlängd ungdom” (som hans hustru beskriver honom). Han åker på affärsresa till Bangkok, och förhandlingarna drar ut på tiden. Han lämnar ”kostymnissarna” och flyr till ett backpacker liv och blir förtjust i lögnen om sig själv. Han säger att han är brandman och röker på med några amerikaner. Var finns hans tankar på sin egen familj? 

Filmen Mammut lyfter fram olika livssval och framförallt västvärldens cyniska sätt att leva. Här finns en del fascinerande symbolik (inte alltid helt lätttolkad). Filmtiteln härstammar från det förhistoriska elefantdjuret , och har gett namn på den penna som Leo får i inledningen. Pennan kostar skjortan, men när allt kommer omkring , ses den bara som en ”värdelös” dussin penna.

Enligt buddhistisk sett att se på liv och död, har vi människor ett liv före vårt liv. Cookie, en flicka som Leo har sällskap med i Thailand önskar att hon var elefant i ett annat liv. Elefanten skulle mycket väl i flickans fall symbolisera västvärldens leverne. Stor, kraftig och utan pardon, går den fram. Men samtidigt kan den ses som en spegelbild av Asien, stor och mäktig men ohyggligt utnyttjad och exploaterad.

Moodyssons bildberättande är lätt och dokumentärt skakigt och osminkat. Det bidrar till hög trovärdighet. Mammut är en väldigt intressant och komplex film och tar onekligen tillbaka regissören i fin rummet efter lite svagare filmer som Ett hål i mitt hjärta (2004). Välkommen tillbaka, Lukas!
TA

2 kommentarer:

  1. Kul att det är fler än jag som gillade filmen! Tycker Lukas fick mycket oförtjänt skit för filmen, kanske var det dags för en backlash efter all framgång?

    SvaraRadera
  2. Jag tror det, sen är det JanteSverige som spökar.../t

    SvaraRadera